Friday, February 25, 2011

biarlah ym berbicara chapter 36

Bab 36
Aku mengemaskan meja yang sedikit berselerak. Mata memandang jam di atas meja. Pukul empat petang. Lega sedikit. Gara-gara lamaran Encik Firdaus, dua hari aku cuti sakit. Hari ni, aku datang, dan Encik Firdaus tidak dapat masuk pejabat. Bahagianya. Tidak perlu aku menatap wajahnya. Jadi, tidaklah hatiku berperang sendiri. Melihat kelapangan masa, jemariku pantas klik pada icon Yahoo! Mesengger. Mata pantas mencari nama Charming. Hmm.. dia offline pula. Bosan juga.
“Hai. Dah sihat?,”
Aku tersentak. Perlahan aku mengangkat muka. Encik Firdaus tersenyum panjang sambil mengangkat kening. Aku tersenyum kecil
“Dah,”
“Jangan lagi sekali terkejut sampai MC seminggu sudahlah ya,”guraunya sambil kenyitkan mata. Aku terpana. Berdegup jantungku dengan tingkah Encik Firdaus. Hebat betul tarikan Encik Firdaus. Lama-lama, cair juga aku pada Encik Firdaus ni.
“Encik Firdaus kata tak masuk hari ni,”aku bersuara, membuang jauh-jauh perasaan aneh yang sering mengganggu itu. Encik Firdaus tersenyum manis.
“Dua hari tak jumpa awak. Walau macam mana pun, saya mesti datang juga. Datang tengok awak,”
Aku tersengih. Menutup riak wajah yang terasa merona merah.
“Any call or message for me?,”suara Encik Firdaus sudah kembali serius.
“A few important call,”
“Set up for an appointment ?,”
“Yup,”aku menjawab sepatah.
“Good. That’s my girl,”balas Encik Firdaus tersengih. Aku membuat muka skema. Dalam serius sempat pula dia selitkan lawak.
“Encik Firdaus nak tengok sekarang ke?,”
“No. Tomorrow morning pass the list to me. Sekarang pun dah pukul empat lebih. So, we rearrange my schedule tomorrow morning. Okay?,”
“As your word,”ujarku pendek. Encik Firdaus tersenyum.
“Saya masuk dulu ya?,”guraunya sambil tersengih.
“Hah? Iya. Silakan…,”aku membalas lawaknya. Membuat dia tergelak senang. Melangkah terus ke biliknya. Sukanya hati dia. Aku mengeluh panjang. Mengangkat punggung. Ingin mencari Sharifah. Dengan malas aku melangkah ke meja Sharifah. Tekun benar Sharifah menghadap komputer.
“Busy ke?,”
“Busylah,”balas Sharifah tanpa memandangku. Aku mengangguk sambil bersandar pada mejanya.
“Kau tengah buat apa ni?,”
“Chat dengan Azman ni,”
“Hah?,”aku bertanya dengan nada terkejut. Sharifah tersengih.
“Itu ke yang busy sangat tu?,”
“Yelah. Jenuh aku kena dengar dia berleter ni,”
“Kenapa?,”
“Dia tanya pasal barang hantaranlah. Aku cakap belum beli. Dia marah betul. Nak cancel majlis tunang. Ni, busy pujuk baliklah ni,”
Aku tergelak.
“Padan muka. Aku dah suruh kau beli cepat-cepat. Kau degil. Suka sangat nak buat last minute. Kalau aku jadi Azman pun, aku marah,”
Sharifah menjeling.
“Lagi dua minggulah. Bukan tak sempat. Azman ni, mengada-ngada pula dia,”
“Kau ingat dua minggu tu, lama ke? Sekejap saja tau,”
Sharifah diam. Tidak menjawab. Cumanya jemarinya yang tidak berhenti menekan keyboard. Sibuk memujuklah tu.
“Pukul berapa balik hari ni?,”soalku lagi.
“Lambat sikit kot. Aku ada kerja nak buatlah. Kau boleh tunggu? Bolehlah ya,”
“Kerja ni ke?,”soalku lagi sambil menunjuk ke arah screen komputer.
“Bukanlah. Ada kerja sikit lagi. Tapi, mana boleh aku biarkan mamat ni marah-marah. Kalau buat dia betul-betul nak cancel, jenuh aku nak menjwab dengan mak aku,”
Aku tersenyum lucu, sambil menggeleng perlahan. Nampaknya terpaksalah aku menunggu kerana hari ini giliran Sharifah yang membawa kereta. Hari ini aku cuma menjadi penumpang.
“Wah!,”
Jeritan Sharifah secara tiba-tiba membuat aku tersentak. Tajam aku merenung wajah Sharifah yang ceria semacam.
“Kau kenapa?,”
“Azman nak datang sini,”jeritnya girang. Aku memandang tidak faham. Apa yang seronok sangat? Bukannya Azman tidak pernah datang jumpa dia di sini.
“So? Bukan dia tak pernah datang,”aku bersuara hairan.
Sharifah tersengih panjang.
“Dengar ni. ‘Hari minggu ni saya turun ke sana. Ikut saya pergi shopping barang hantaran. Susah-susah sangat biar saya yang bayar semuanya.’ Ha ha ha… Sukanya aku. Semua dia nak belikan. Tak payah guna duit aku,”
Aku kerutkan kening melihat wajah ceria Sharifah.
“Teruknya anak dara ni. Dahlah hantaran kau dia beli. Hantaran untuk dia pun, dia kena beli?,”
“Dah dia offer diri nak membayar. Takkan nak tolak pula. Nanti kecil pula hati dia,”balas Sharifah tersengih.
“Hmm… Lantaklah. Malas aku nak layan kau. Cepat sikit siapkan kerja kau. Aku tak nak tunggu lama-lama,”
Sharifah cuma tersenyum sambil menyambung bicara bisunya bersama Azman. Aku pula bergerak meninggalkan meja Sharifah. Kembali ke mejaku. Mataku tertangkap window di screen komputer. Seperti biasa, window itu pasti membuat senyumku melebar. Charming menyapaku.
Ugly Betty: Awak baru online ke?
Charming: Ha ah. Hari ni bz betul.
Aku tersenyum.
Charming: Demam dah ok?
Ugly Betty: Dah. Hari ni saya dah datang kerja dah.
Charming: Baguslah. So, This Sunday, macam mana?
Soalan Charming membuat aku teringat pada janji yang aku buat minggu lalu. Ada rasa serba-salah di hati. Tetapi, aku tidak boleh menolak lagi.
Ugly Betty: Ok. Awak cakaplah nak jumpa kat mana.
Charming: Good. Itulah yang saya nak dengar. Lamanya saya tunggu saat itu.
Aku tersenyum.
“Senyum panjang nampak..,”
Aku mengangkat muka. Farid tersengih. Kacau betul.
“Buat apa sampai panjang benar senyumnya tu?,”
“Tak ada apa-apalah. Encik Farid nak jumpa Encik Firdaus ya? Dia baru saja masuk office. Nanti saya inform dia, Encik datang,”
“Tak payahlah. Saya masuk terus je. Lagipun sekarang ni, office hour dah habis kan?,”
Aku pandang jam. Hampir pukul lima. Aku tersenyum.
“Suka hatilah,”
Farid tersenyum sambil mengatur langkah menuju ke bilik Encik Firdaus. Aku pula, terus menyambung semula bicara dengan Charming.
Ugly Betty: So, awak nak jumpa kat mana?
Charming: Saya tak kisah. Better awak yang cakap kat mana. Yang selesa untuk awak.
Ugly Betty: Hmm.. Kalau macam tu, kena fikir dulu. Hehehe
Charming: Semua benda nak fikir dulu.
Ugly Betty: Mestilah. Takkan tak fikir pulak. Kalau buat keputusan tak fikir dulu, bahaya. Tau.
Charming: Yela.. yela… awak je la yang betul.
Aku tergelak kecil.
Charming: gtg. Ada hal. Anything saya call Tiya malam ni. Ok. Bye. Take care. Love you. sayang.
Love you, sayang? Indahnya kata-kata itu. Aku terbuai seketika. Indahnya perasaan ini. Dan, bahagianya hati ini. Tidak sabar pula menunggu malam menjelma. Menunggu panggilan telefon Charming. Aku mengeluh seketika. Melayan perasaan, sampai bila pun tidak akan habis. Aku tersenyum lagi. Bergerak santai ke rak bersama file di tangan. Ingin simpan semula beberapa fail yang aku gunakan. Sekaligus menyusun semula rak file yang sedikit berselerak. Sakit mata memandang. Tiba-tiba, gelak tawa Farid begitu riuh singgah di telingaku. Entah apalah yang lucu sangat. Pintu bilik Encik Firdaus terbuka. Terjengol muka Encik Firdaus yang sedikit serius dan Farid bersama tawanya yang seakan tidak mahu reda. Aku cuma memerhati dari belakang.
“Charming? Charming ke ni? ,”
Soalan Farid bersama tawanya membuat jantungku hampir tercabut. Tidak!
“Shut up Angah. Jangan nak gelakkan Along pula,”
Ya ALLAH! Rasa hampir tercabut nyawa aku saat itu. Katakanlah apa yang sedang bermain di kepalaku ini tidak benar
“So, siapa Ugly Betty tu?,”
Fail di tangan jatuh tiba-tiba. Tidak! Bukan ini kenyataan yang aku inginkan. Bukan!
Farid dan Encik Firdaus serentak berpaling ke arahku. Aku tergamam. Terkejut. Terkesima. Terkedu. Dan hampir terduduk di situ. Sejuta ‘ter’ sekali pun, tidak akan dapat menjelaskan apa yang sedang aku rasa saat ini. Kejutan paling besar yang Encik Firdaus berikan padaku. Dan, ekspresi muka Encik Firdaus cukup untuk menggambarkan dia juga terkejut. Lemah rasanya lututku saat itu. Kenapa harus Encik Firdaus? Kenapa?
“Charming?,”soalku sepatah. Cukup perlahan soalan itu. Sebab soalan itu sebenarnya untuk diriku sendiri.

No comments:

Post a Comment