Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 3

chapter 3.....

AKU termangu sambil menongkat

dagu. Leka melayan perasaan

yang tidak menentu. Dua

minggu selepas kali terakhir Si Charming muncul di skrin

komputerku, lelaki itu menghilang lagi. Hancur luluh hati

ini setiap kali melihat bicaraku tidak berbalas. Hancur luluh

hatiku menanti munculnya Window yang aku rindui itu.

Sampai hati dia. Sudahnya lebih seminggu YMku terbiar sepi.

Malas aku nak buka. Buat sakit hati aku aja!

“Diya…”

“Hmmm...”

“Diya…”

“Apa?”

Sharifah mendengus perlahan. Bahuku ditepuk

lembut. Aku mengeluh. Sharifah ni memanglah,

mengganggu betul!

“Diya, pandanglah aku. Aku nak cakap ni.”

Aku menoleh. Memandang wajah Sharifah yang

tersengih senang. Kalaulah aku boleh seceria dia saat ini.

Tapi, apakan daya…

“Apa? Cakaplah…” sahutku malas.

Sharifah tidak bersuara. Cuma jarinya menunjuk ke

arah skrin komputer.

Aku kerutkan kening. Tidak faham maksud bahasa

isyarat yang Sharifah gunakan. Lantak kaulah Sherry. Malas

aku nak layan. Aku kembali merenung kosong ke skrin

komputerku. Renungan kosong yang tiada apa-apa makna.

“Diya… tengoklah sini!”

Aku sedikit tersentak. Terkejut dengan suara

Sharifah yang cukup dekat di telingaku. Aku tarik muka.

Geram disergah begitu. “Apa? Terkejut aku tau!”

Sharifah sengih. “Sorry. Kau pun satu, aku panggil

buat blur aja. Kenapa?”

Aku pandang wajah Sharifah dengan tidak

berkelip.

Sharifah tersengih lagi. “Janganlah pandang aku

macam tu. Kau bukan tak tahu aku gabra kau pandang aku

macam tu.”

Aku menjeling. Tahu pun takut.

“Apa dia?” soalku akhirnya.

“Ni haaa… cuba kau tengok ni.”

Aku memandang komputer Sharifah. Tak ada apaapa

pun.

“Apa?” soalku hairan.

Sharifah mendengus perlahan. “Kau on YM tak?”

Aku mencebik sambil menggeleng perlahan.

“Patut laaa. Ni ha, Prince Charming kau tanya

kenapa dah lama kau tak online?” ujar Sharifah membaca YM

di skrin komputernya.

Aku memandang Window di skrin komputer

Sharifah. Window milik Charming. Patutlah dari tadi duk

tunjuk komputernya. Rupa-rupanya ini yang dia nak beritahu

aku. Aku bangkit dari kerusi. Melangkah mendekati Sharifah.

“Apa dia cakap?” soalku dengan nada yang tidak

begitu mesra. Ada rasa cemburu berputik di hati. Cemburu

pada Sharifah kerana mendapat pesanan dari Charmingku.

Tak adil. Aku yang sapa dia berbakul-bakul, dia buat tak layan

aja. Sekarang dia boleh berkongsi cerita dengan kawan aku

pulak.

“Dia tanya pasal kaulah!”

“Tanya apa? Apa yang dia nak tahu? Tak boleh

tanya aku sendiri ke?”

“Ek eleh minah ni... jelous la pulak. Dia nak tanya

macam mana, kau tak on pun.”

Ya tak ya juga. Aku buat-buat selamba. “Mana ada

aku jelous? Aku tanya aja, dia nak apa?”

“Bacalah sendiri.”

“Tak naklah. Nanti kut ada apa-apa rahsia, aku

terbaca pulak!”

“Diya… kau ni memanglah. Rahsia apanya? Baca

ajalah! Kau ingat aku ada affair dengan Charming tu ke?

Kalau kau tak nak baca, biar aku yang baca!”

Aku senyum kecil. Sharifah ni, kadang-kadang

terlebih emosional pula. Aku tarik kerusi lalu duduk di

sebelah Sharifah.

“Mana?” soalku sambil meneliti Window di skrin

komputernya.



“Ni haaa. Yang kau tengok Window pakwe aku tu

apasal!”

Aku tersengih. Sharifah ni, kelakar juga. Ada ke

dengan kekasih hati pun boleh sembang dalam Yahoo

Mesengger.

“Dengan pakwe pun, kau layan YM ke?” tukasku.

“Yalah… kan jauh,” jawab Sharifah juga dengan

sengih yang panjang.

Aku menggeleng perlahan.

Charming: Mana pergi kawan awak yer?

Charming: Lama tak nampak.

Charming: Sibuk ke dia?

Aku termangu. Tidak tahu apa yang dirasakan saat

ini. Tersentuh juga hati ini apabila membaca kata-kata itu.

Dia cari aku ke? Dia masih ingatkan aku ke? Tidak. Aku tak

boleh lembut hati. Nanti yang makan hati bukan dia, tapi

aku. Aku mesti kuat. Aku harus belajar lupakan dia. Aku tidak

boleh terus layan perasaan.

“Apa lagi? Pergilah on YM kau. Dia mesti tengah

tunggu kau tu.”

“Tak adanya. Kalau aku kumpul pesanan aku kat

dia, aku rasa dah penuh tiga-tiga tong recycle bin kat depan

tu tau. Yang plastik, yang kaca, yang kertas, semuanya penuh.

Tahu tak? Tapi, satu pun dia tak balas. Sedih hati aku ni, Tuhan

aja yang tahu. Malas aku nak layan lagi. Buat sakit jiwa aja!”

“Aik! Macam marah aja,” sakat Sharifah sambil

tersengih.

Aku mengeluh perlahan. Perlahan juga aku bangkit

dari sisi Sharifah. Bergerak malas ke mejaku semula. “Bukan

marah, tapi geram!”



“Kau tak boleh nak salahkan dia, Diya.”

Aku merenung tepat ke wajah Sharifah. Dia

membela Si Charming tu? Ini tak boleh jadi. “Kau ni, kawan

dia ke kawan aku?”

“Kawan kaulah. Tapi, dalam kes kau ni, aku tak

boleh nak sokong kau. Sebab aku rasa ni semua silap kau

juga.”

Aku kerutkan kening. Apa pulak salah aku? “Apa

salah aku?”

“Yalah. Dah berapa puluh kali dia ajak kau keluar,

ajak jumpa? Kau jual mahal. Memang padanlah dengan

muka kau!”

“Kau ni Sherry… mulut dah ada insurans belum?

Kalau tak ada, better keep it shut. Okey?”

“Amboiii marah nampak!” ujar Sharifah bersama

gelak kecil.

Aku menjeling sekilas. Memang betul juga katakata

Sharifah. Aku mengeluh lagi. “Entahlah Sherry... malas

aku nak fikir.”

“Haaa… ni tengok, dia hantar lagi. Aku rasa dia

memang betul-betul nak cakap dengan kau la. Onlah…

kesian dia…” ujar Sharifah sambil jari telunjuknya menujah

ke skrin komputer.

Aku menggeleng perlahan. “Tak ada mood la. Aku

tahu dia bukan serius pun nak kawan dengan aku. Nanti aku

pulak yang makan hati sorang-sorang…”

“Mana kau tahu? Entah-entah ni jodoh kau. Siapa

tahu, kan?”

Aku sengih. Yalah tu… banyaklah Sharifah punya

jodoh.



“Dia suruh kau on YM la Diya!” gesa Sharifah.

“Kau tanyalah dia apa dia nak?”

“Aku pulak?”

“Tanya ajalah!”

“Okey!” balas Sharifah sepatah. Jari-jemarinya laju

menaip sesuatu. Kemudian dahinya berkerut merenung skrin

komputernya.

Aku sekadar memandang kosong gelagat Sharifah

itu.

Sharifah berpaling sambil tersenyum panjang.

“Nak tahu apa dia cakap?” soalnya dengan

senyuman meleret.

“Apa dia cakap?”

“Aku baca ya. Beritahu kawan awak tu, on la YM tu.

I miss her so much. Betulll. Tak tipu… and, dia juga suruh

kau buka e-mel. There is something for her. Special for her!”

Aku termangu. Degup jantung tiba-tiba terasa

kencang. Tiba-tiba juga wajahku terasa membahang.

Berderau darahku mendengar kata-kata yang dibaca oleh

Sharifah. Kalau macam ni, boleh cair balik hatiku. Janganlah

buat aku macam ni, wahai Charming. Aku memandang wajah

Sharifah.

Sharifah mengangkat kening bersama senyuman

nakal.

Aku resah sendiri. Nak mengalah atau nak teruskan

perjuanganku untuk lupakan dia?

“So?”

“Kau cakap kat dia, aku tak boleh nak online. PC

aku problem.” Akhirnya aku memberi alasan.



Sharifah tersenyum.

“Lantak kaulah! Satu hal, jangan lupa buka e-mel

kau. Aku nak juga tengok apa yang special sangat tu!”

Aku mencebik. Malas melayan kata-kata Sharifah.

Padahal saat itu, hatiku memberontak ingin bersembang

dengan Charmingku. Tidak! Aku mesti kuat!

No comments:

Post a Comment