Friday, February 25, 2011

biarlah ym berbicara chapter 34.... 39

“Ok,”aku berkata sepatah apabila melihat ketegangan di wajah Encik Firdaus dam Mia. Abang Kamal pula sekadar mengangkat bahu. Aku bergerak ke sebelah Encik Firdaus dan Mia pula melangkah ke sisi Abang Kamal. Kalau ada yang memandang, mesti terdetik rasa hairan. Boleh pula tengah-tengah berjalan, bertukar pasangan.
“Ok Fir. I pergi dulu. Jom, Kamal,”
Encik Firdaus mengangguk sambil tersenyum kecil.
“Tiha. Abang pergi dulu. Take care,”
Aku tersenyum sambil mengangguk.
“Take care… Caringnya cousin awak ya?,”Encik Firdaus bersuara setelah Abang Kamal dan Mia sudah jauh meninggalkan kami. Aku pandang wajah Encik Firdaus. Semacam saja nadanya.
“So, kita balik sekarang?,”aku bersuara tanpa menjawab soalan berbaur cemburu dari Encik Firdaus. Encik Firdaus mengangguk sambil mengatur langkah.
“Awak rapat dengan dia ya?,”Encik Firdaus bertanya lagi. Aku mengangguk.
“Ada apa-apa ke?,”
Aku menggeleng.
“Takkanlah. Saya nampak muka dia semacam tengok kita berdua,”
“Semacam macam muka Encik Firdaus tengok mereka berdua ya?,”soalku separuh bergurau. Encik Firdaus tersenyum kecil. Memandang wajahku menati jawapan. Aku manarik nafas seketika.
“Sampai beli macam-macam untuk awak. Mesti bukan setakat hubungan sepupu saja,”
Aku pandang wajah Encik Firdaus. Encik Firdaus berhenti melangkah.
“Saya dengar dia cakap tadi,”
Aku senyum. Tidak sangka Encik Firdaus terdengar perbualan kami.
“Entah. Saya nak explain pun susah. Tapi, kami memang tak ada apa-apa,”
“Atau… dia senasib dengan saya ke?,”
Berkerut keningku mendengar soalan itu.
“Senasib dengan Encik Firdaus? Apa maksud Encik Firdaus?,”
“Yalah. Manalah tahu dia pun bertepuk sebelah tangan macam saya?,”
Aku tergelak kecil. Betul pula tekaan Encik Firdaus.
“Panjang ceritanya Encik Firdaus. Kalau nak bercerita, ambil masa pula,”
“Tak apa, saya ada banyak masa,”
“Lebih kuranglah dengan apa yang Encik Firdaus cakap tu,”
Encik Firdaus tergelak kecil.
“Kenapa Encik Firdaus gelak?,”
Dia tidak menjawab soalanku. Cuma perlahan dia melabuhkan punngung ke kerusi yang diletakkan di laluan pasar raya. Matanya cukup lembut memandangku.
“Kata nak balik,”
“Duduklah dulu,”
Aku patuh pada pelawaan Encik Firdaus. Duduk di sebelah Encik Firdaus tanpa sepatah bicara.
“Kenapa dia kena reject?,”
Aku tersenyum kecil.
“Encik Firdaus janganlah guna perkataan ‘reject’ tu. Kelakarlah bunyinya,”
“Dah tu? Nak guna perkataan apa lagi?,”
Aku tersenyum kecil sambil menggeleng perlahan.
“Ceritalah,”
“Pasal Abang Kamal?,”
Encik Firdaus memandang wajahku. Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Apa yang aku hendak ceritakan tentang Abang Kamal?
“Manja bunyinya awak panggil dia ya? Kalau panggil saya macam tu kan, bagus,”
Aku tersenyum kelat. Wajah Encik Firdaus saat ini amat sukar untuk aku tebak.
“Dia sepupu sayalah,”
“Tahu. Selain itu?,”
“Kenapa Encik Firdaus nak tahu?,”
“Saja,”
“Ok. Dia sepupu saya. Memang rapat sangat saya dengan dia dulu,”
“Dulu?,”
Aku mengangguk.
“Mungkin sebab saya anak tunggal. Tak ada abang. Tak ada kakak. Adik pun tak ada. Yang ada cuma Abang Kamal. Dari kecil memang Abang Kamal yang jaga saya. Semua yang saya nak, semuanya Abang Kamal akan buat. Kat sekolah, Abang Kamal jadi pelindung saya. Sesiapa pun tak boleh usik saya. Kalau tak, siaplah kena dengan Abang Kamal,”aku mula bercerita sambil tergelak kecil mengingatkan kisah zaman kanak-kanak aku dengan Abang Kamal.
“Saya pula suka mengadu. Ada saja budak-budak yang kena ketuk kepala dengan Abang Kamal. Lepas tu, semua orang tak berani nak kacau saya lagi dah. Takut dekat Abang Kamal,”
Encik Firdaus tersenyum.
“Manja budaknya ya,”
Aku tersengih.
“Sampai sekolah menengah saya rapat betul dengan Abang Kamal. Saya anggap dia dah macam abang saya. Sampailah bila dia nak sambung belajar oversea, tiba-tiba dia ajak saya kahwin,”
“Oh?,”wajah Encik Firdaus kelihatan sedikit terkejut. Aku mengangguk.
“Masa tu barulah saya tahu yang Abang Kamal ada perasaan kat saya,”
“Awak terima ke?,”
Aku menggeleng.
“Mana boleh? Masa tu saya sekolah lagi. Lagipun saya tak ada apa-apa perasaan kat dia. macam mana nak kahwin? Bila saya tolak, dia buat sesuatu yang buat saya benci sangat kat dia,”
“Dia buat apa?,”Encik Firdaus bertanya dengan nada yang penuh dengan perasaan ingin tahu. Aku tersenyum kecil sambil gelengkan kepala.
“Tak payahlah saya cakap,”
“Ok. Saya tak paksa awak beritahu. Tapi, tadi, tak nampak macam benci pun?,”
“Dia menyesal dan minta maaf. Saya yakin dia betul-betul menyesal. Lagipun, dia dah banyak berubah. Jadi, saya rasa, tak salah saya maafkan dia. Semua orang ada buat silap, kan?,”
“Kalau saya yang buat silap, awak akan maafkan tak?,”
Aku tergelak kecil.
“Encik Firdaus nak buat silap apa kat saya? Mengarutlah Encik Firdaus ni,”ujarku bersama gelak yang masih bersisa.
“Akan maafkan ke tak?,”
“Depend,”aku menjawab pendek. Encik Firdaus diam. Matanya pula terus memandangku. Membuat aku menjadi tidak selesa.
“Kenapa?,”soalku sedikit resah melihat renungan Encik Firdaus.
“Kalau saat ini, saya ajak awak kahwin dengan saya, apa jawapan awak?,”
Aku bulatkan mata memandang Encik Firdaus. Soalan jenis apakah ini?
“Will you marry me?,”
Aku terkedu. Encik Firdaus melamar aku di tengah-tengah kesesakan manusia ini? Encik Firdaus! Awak memang tak betul. Cepat-cepat aku mengangkat punggung. Dan cepat pula Encik Firdaus mencapai tanganku.
“Encik Firdaus. Saya tak suka encik bergurau dengan benda-benda macam ni,”
“I’m serious. Very serious,”
Yelah tu. Mia tu hendak campak ke mana? Mahu saja aku hamburkan kata-kata itu. Tetapi, semuanya aku simpan. Aku tidak boleh suarakan rasa tidak puas hati ini. Nanti mesti Encik Firdaus sangka aku cemburu dengan Mia.
“Saya rasa macam sakit perutlah Encik Firdaus. Kita balik, boleh?,”aku bersuara bersama alasan bodoh yang langsung tidak diproses oleh akalku. Spontan keluar dari mulutku yang tidak pernah ke sekolah ini. Tapi, tidak mengapalah. Sebab, perut ini memang sedikit memulas menerima lamaran mengejut daripada Encik Firdaus. Hendak pitam pun ada. Dan, Encik Firdaus pula..Tidak tahu apa yang lucunya, Encik Firdaus tergelak mendengar alasanku.
“Cara reject yang baru. So, awak tolak lamaran saya ya?,”
“Saya nak balik,”aku bersuara sambil terus melangkah. Aku tidak sanggup lagi hendak berdepan dengan Encik Firdaus. Malu! Serba salah! Dan, jantung ini… kenapa rasa macam nak meletup?!
“Tiya! Kot ya pun, tunggulah saya,”
Mendengar suara Encik Firdaus, langkahku semakin laju. Tapi, sekelip mata sahaja, Encik Firdaus sudah pun berada di sebelahku. Tersenyum memandang aku yang terunduk menyambung langkah. Sesungguhnya apalah yang sedang bermain di hati dan fikiranmu wahai lelaki? Sehingga kau sanggup seksa aku sebegini? Terdengar rintihan hatiku di telinga ini.
“I’m serious,”bisik Encik Firdaus di telingaku. Membuat darah menyerbu naik ke mukaku. Charming! Tolong!

Chapter 35
“Mak, Tiya rindu kat mak,”aku merengek sambil menarik comforter menutup sebahagian tubuhku. Terasa sejuk pula.
“Kenapa ni? Demam ya?,”
“Ha ah,”aku menjawab. Mendengar soalan ibuku, terasa sebak tiba-tiba. Air mata begitu mudah mengalir membasahi pipi. Saat ini aku ingin sekali berada di dalam pelukan ibu. Berbaring di ribaan ibu. Aku rindukan jemari ibuku yang memicit kepalaku setiap kali aku demam. Aku rindukan usapan sayang ibuku pada wajah ini.
“Dah makan ubat?,”
Mendengar soalan itu, air mata semakin laju membasahi pipi.
“Tiya nak mak…,”aku merengek bersama esakan.
“MasyaALLAH budak ni. Menangis pula dia,”
“Mak datanglah sini,”
Terdengar ibuku tergelak di hujung talian.
“Esok dah kahwin, takkan nak berkepit dengan mak lagi? Tak bolehlah manja sangat sayang. Dah makan ubat ke belum ni?,”
Aku menarik muka. Tersentuh dengan kata-kata ibuku. Terasa seperti ibuku sudah tidak pedulikan diri ini. Sudahnya aku mendiamkan diri. Terlalu sebak dada ini untuk bersuara.
“Merajuk pulak…,” barangkali sudah masak dengan perangaiku, ibuku bersuara separuh memujuk. Seolah-olah sudah tahu aku sedang merajuk.
“Dah makan ubat?,”
“Dah….,”perlahan aku menjawab. Bohong sebenarnya. Mana lalu aku hendak menelan pil. Takkan boleh masuk ke tekak ini.
“Hmm… bagus. Macam mana boleh demam ni?,”
“Entah. Kena hujan kot,”bohongku lambat-lambat. Takkan aku hendak beritahu ibuku, aku demam terkejut. Terkejut mendapat lamaran daripada Encik Firdaus. Percaya atau tidak, sebaik sahaja pulang ke rumah malam tadi, badanku terus terasa seram sejuk. Pagi tadi aku terus demam. Betul-betul demam terkejut. Hari ini aku terpaksa mengambil cuti sakit. Bagus juga. Tidak perlu aku berdepan dengan Encik Firdaus. Tidak tahu bagaimana harus aku berdepan dengan Encik Firdaus. Begitu rumit rasanya situasi antara aku dengan Encik Firdaus sekarang.
“Dah tahu awak tu cepat demam, kenapa bagi kena hujan?,”
Ala… Mak dah membebel pula.
“Mana tahu nak hujan. Mak ni, orang sakit, nak marah -marah pulak,”
Tergelak gelak ibuku di hujung talian.
“Betul dah makan ubat ni? macam tak percaya saja. Selalu kena tunggu baru nak makan ubat,”
Aku tersenyum lemah.
“Dah kot,”
“Hmm… maknanya belumlah tu. Mana boleh macam tu? Makanlah ubat. Dah besar panjang pun nak kena paksa juga,”
“Pahitlah mak…,”
“Mana ada ubat manis, sayang oi. Bukan budak tadika nak kena minum ubat sirap,”
Aku mengeluh panjang. Tangan menyentuh dahi. Panaslah. Badan pula, bukan main lagi sejuknya. Deringan telefon rumah sedikit mengganggu perbualan kami. Malasnya hendak jawab panggilan itu. Sudahnya, deringan terhenti sendiri.
“Dah. Pergi makan ubat. Paksakan juga. Kalau tak makan, macam mana nak baik? Tiya sorang ke tu? Sharifah tak ada?,”
“Dia kerjalah mak. Kejap lagi baliklah kot,”lemah suaraku menjawab.
“Rehat. Tapi, ubat kena makan dulu,”
“Hmm..,”
Bunyi pintu terkuak menarik perhatianku. Mesti Sharifah sudah pulang.
“Diya…,”suara Sharifah aku biarkan. Tidak ada kudrat untuk menjawab. Aku mengerekot di atas sofa. Comforter kutarik sehingga ke leher.
“Diya…,”
“Siapa tu?,”
“Sherry, mak. Baru balik,”ujarku sambil pejamkan mata. Bersembang dengan ibuku seakan boleh mengurangkan demam ini.
“Mana dia?,”
“Mak!,”aku terjerit.
Hah! Aku kenal suara itu. Apa pula dia buat di sini? Spontan comforter aku tarik menutup kepala.
“Apa?! Kamu ni. Terkejut mak,”ibuku turut terjerit. Terkejut mendengar jeritanku di corong telefon.
“Kenapa?,”
“Tak ada apa-apalah,”jawabku perlahan di sebalik comforter yang menutup seluruh tubuhku.
“Nasib baik mak tak ada sakit jantung,”
“Sorrylah. Tiya terkejut. Ada cicak jatuh kat depan ni,”
“MasyaALLAH! Adiya!,”
Aku tutup mata. Mesti Sharifah sudah nampak aku.
“Hmmm.. Mak. Nantu Tiya call balik? Sherry panggil,”
“Yelah. Jangan lupa makan ubat,”
“Ya,”jawabku sambil terus aku matikan talian. Comforter aku pegang kuat-kuat. Terasa tangan Sharifah menarik comforter.
“Adiya. Kenapa ni? Ya ALLAH,”
“Adiya? Are you okay?,”
Alahai! Encik Firdaus. Kenapa perlu kau datang saat ini? Malunya aku hendak tunjukkan muka baru bangun tidur ini. Dengan mata bengkak sebab baru lepas menangis pula tu. Terasa seseorang melabuhkan punggung di hujung kakiku. Tiba-tiba jantungku berdetak kencang. Janganlah Encik Firdaus yang duduk di hujung kakiku. Kalaulah aku boleh ghaibkan diri saat ini. Atau menyamar jadi sofa ke. Pokoknya aku tidak mahu Encik Firdaus melihat keadaanku saat ini. Malunya.
“Tiya…,”lembutnya panggilan itu melekap di telingaku. Terasa comforterku ditarik perlahan.
“Kenapa sampai macam ni? Teruk sangat ke demam awak?,”
Aku terkedu di situ.
“Encik Firdaus buat apa kat sini? Pergilah balik. Saya tak apa-apa. Jangan bimbang,”aku bersuara dari dalam selimut. Terdengar Encik Firdaus tergelak halus.
“Buka selimut ni. Tak pernah saya tengok orang demam sampai berbungkus macam ni,”
“Saya sakit mata sekali ni. Nanti berjangkit. Baik Encik Firdaus balik,”
“Dia tipu tu, Encik Firdaus,”terdengar suara Sharifah menyampuk. Geramnya aku. Budak Sharifah ni, kalau tidak menyampuk, tak boleh ke?
“Dah..dah.. buka selimut ni. Helah awak dah kantoi,”Encik Firdaus bersuara sambil tergelak besar.
Aku resah di dalam selimut. Sempat pula aku kemaskan rambutku yang tidak bersikat. Malunya! Kenapalah Sharifah tidak beritahu Encik Firdaus hendak datang? Sekurang-kurangnya sempat juga aku berdandan. Demam pun, kalau jumpa dengan Encik Firdaus, kenalah nampak ayu dan jelita sikit.
“Tiya…,”
Lembutnya suara Encik Firdaus memanggilku. Bagai dipukau, perlahan aku menarik comforter yang menutup muka. Encik Firdaus tersenyum di hujung kaki. Dan Sharifah yang berdiri di sebelah Encik Firdaus turut tersengih.
“Demam ya?,”
Aku diam. Bangkit sambil bersandar di sofa. Wajah terasa tebal menahan malu. Muka baru bangun tidur.
“Kenapa mata bengkak ni?,”soal Encik Firdaus sambil tangannya menyentuh pipi. Aku mengelak. Ini semua Encik Firdaus punya pasal!
“Diya ni, memang macam ni, Encik Firdaus. Menangislah tu,”
“Menangis?,”
Bulat mataku memandang wajah selamba Sharifah. Siaplah kau lepas ni, Sherry!
“Menangis nak maklah tu,”
Encik Firdaus tergelak. Tangannya menyentuh dahiku.
“Panas ni. Jomlah. Saya hantar ke klinik,”
“Tak apa. Sikit je ni,”
“Diya,”
Aku mengangkat muka. Suara Sharifah kedengaran menahan rasa geram. Betul pun. Muka pun seperti orang geram saja.
“Kenapa?,”soalku sambil kerutkan kening.
“Tu…,”panjang muncungnya pada panadol yang tidak berusik di atas meja. Alamak! Lupa hendak buang tadi. Habislah. Kantoi dengan jururawat tidak bertauliah pula.
“Kau tak makan ya?,”
“Nantilah,”
“Awak pergi ambil air,”arah Encik Firdaus. Sharifah mengangguk sambil berlalu. Aku terkulat-kulat. Apa pula yang hendak dia buat ni?
“Menangis nak mak?,”soal Encik Firdaus masih bersama senyum lucunya. Aku mengerling dengan ekor mata. Tidak mahu pamerkan muka aku yang tidak begitu indah ini kepada Encik Firdaus. Siap dengan baju kelawar pula tu.
“Anak mak rupanya,”
Aku diam. Encik Firdaus beralih. Duduk di sofa di hadapanku. Berdepan denganku.
“Demam terkejut ke?,”nakal soalan dari Encik Firdaus. Aku pandang wajah Encik Firdaus dengan perasaan sedikit geram.
“Tarik muka nampak,”
Mendengar kata-kata itu, tanpa sedar, aku jelirkan lidah. Orang demam dia hendak bergurau pula. Encik Firdaus tergelak.
“Encik…airnya,”Sharifah muncul bersama segelas air. Encik Firdaus mengambil gelas yang dihulur. Aku terkebil-kebil memandang. Encik Firdaus nak baca jampi ke? Tidak tahu pula aku Encik Firdaus pun pandai baca jampi serapah. Kalau pandai, memang satu pakej betul lelaki ini.
“Nak baca kampi ke Encik Firdaus?,”soalku melongo memandang gelas air di tangannya. Encik Firdaus kerutkan kening memandang wajahku. Aku tersenyum nipis. Tidak mampu memberi senyum yang lebih manis. Kepala terasa berat.
“Baca jampi? Ingat saya bomoh ke?,”
Sharifah tergelak. Aku menjeling. Sharifah menutup mulut dengan jari. Encik Firdaus tersengih. Sebelah tangannya mencapai panadol di atas meja.
“Makan ubat ni,”
“Letaklah kat situ dulu. Nanti saya makan,”aku bersuara cemas. Sharifah tersenyum panjang.
“Makan sekarang,”
Aku sentuh dahi.
“Dah ok dah. Dah tak panas. Hmm… Encik Firdaus baliklah dulu. Saya nak masuk rehat dalam bilik,”aku bersuara sambil mengangkat punggung. Encik Firdaus turut berdiri. Tercegat menghalang laluanku.
“Makan dulu,”
Aduh! Ini yang lemah ni. Aku pandang dua biji panadol di atas telapak tangan Encik Firdaus. Besarnya. Macam mana aku nak telan? Aku pandang pula wajah Encik Firdaus. Dah jadi macam mak aku pula. Paksa-paksa orang makan ubat.
“Bak sini. Saya makan dalam bilik,”aku hulurkan tangan. Ingin menganbil tablet di telapak tangannya. Cepat-cepat Encik Firdaus menggenggam tangannya. Aku mengeluh perlahan.
“Makan depan saya,”
“Kenapa? Encik Firdaus tak pernah tengok orang makan ubat ke?,”soalku sambil menarik muncung.
“Nak tengok Donald Duck saya makan ubat,”
Donald Duck? Bulat mataku memandang wajah Encik Firdaus. Sharifah? Tak payah cakap apa-apalah. Satu rumah bergema dengan tawanya.
“Makan,”dia bersuara sambil menyuakan tablet ke mulutku. Cepat-cepat aku menutup mulut. Kening Encik Firdaus sudah berkerut.
“Saya makan sendiri,”cepat-cepat aku bersuara. Apalah Encik Firdaus ni. Tindakannya, selalu nekad. Sharifah tersenyum sambil berlalu meninggalkan aku bersama Encik Firdaus.
“Ok,”jawab Encik Firdaus sambil menarik tanganku. Dua biji tablet itu diletakkan di atas telapak tanganku. Aku bergerak mahu ke dapur.
“Nak ke mana pula ni?,”
“Dapur,”
“Makan depan saya,”
“Encik Firdaus. Besar ni. Kena potong dulu,”
“Ha?,”
Aku tidak menjawab. Membiarkan Encik Firdaus dengan muka hairannya. Perlahan aku melangkah ke dapur. Mencari pisau dia dalam laci. Sebaik berpaling, Encik Firdaus tersegat di belakangku bersama dengan gelas di tangan. Aku bergerak ke meja. Duduk di situ sambil memotong tablet kepada dua bahagian. Encik Firdaus tersengih.
“Macam ni awak makan ubat ya?,”
“Sebenarnya tak payah makan ubat pun. Kejap lagi, oklah,”
“Alasan. Makan cepat,” Encik Firdaus bersuara sambil melabuhkan punggung ke kerusi. Dalam terpaksa aku telan panadol yang satu persatu. Empat bahagian tablet aku makan bersama dua gelas air. Bulat mata Encik Firdaus memandang.
“Haaaa… bagus,”
Aku menjeling dengan muka masam.
“Cute muncung Donald Duck awak tu,”
Aku menjeling lagi.
“Ok. Encik Firdaus pergilah balik. Ini rumah bujang. Kan, tak pasal-pasal kena tangkap basah pula,”
Encik Firdaus tersenyum panjang.
“Bukan nak cakap terima kasih sebab saya datang jenguk. Menghalau pula,”
“Bukan menghalau Encik Firdaus. Betul kan apa yang saya cakap. Saya ni, nak kahwin, secara besar-besaran. Tak nak kahwin macam mee segera,”
Pecah gelak di bibir Encik Firdaus.
“Ayat tu macam familiar. Kahwin dengan siapa? Dengan saya?,”
“Encik…,”
“Ok..Ok… Saya faham. Saya pun tak nak lama kat sini. Singgah sekejap saja. Esok boleh datang kerja tak?,”
“Tengoklah. Kenapa?,”
“Sebab, lama-lama awak MC, rindu pula saya nanti,”
Hah? Macam tu ke? Encik Firdaus ni, bukan datang kurangkan demam aku. Lagi parah demam aku nampaknya. Encik Firdaus tergelak.
“Oklah. Saya balik dulu. Muka awak pun dah layu sangat tu. Pergilah berehat,”
Aku tersenyum. Encik Firdaus mengangkat punggung. Aku turut sama mengangkat punggung. Mengekori Encik Firdaus dari belakang.
“Sharifah,”
Sharifah yang sedang menjawab telefon di balkoni, menoleh.
“Saya balik dulu. Tiya, awak rehat. Apa-apa telefon saya,”
Aku senyum sambil mengangguk. Sharifah pula, cepat bergerak mendapatkan aku. Mengiringi Encik Firdaus sampai ke pintu.
“Sherry! Kau memang kejam tau!,”jeritku sebaik menutup pintu. Sharifah ternganga.
“Apa pula ni?,”
“Kenapa tak call aku, cakap Encik Firdaus nak datang. Tengoklah aku ni. Malulah,”aku bersuara geram. Sharifah tergelak
“Oh… Itu. Bukan salah aku. Aku call handphone kau, tak dapat. Aku telefon rumah pula, langsung tak berangkat. Bukan salah aku. Salah kau,”jawab Sharifah selamba. Betul juga. Jadi, salah aku ke? Aku mengeluh pendek.
Membawa kepala yang berat kembali ke sofa.
“Aku malulah. Buruk betul rupa aku ni,”
“Alaa.. Orang demam memang macam ni,”sakat Sharifah tersengih. Aku menjeling sambil pejamkan mata.
“Tapi, bestlah layanan Encik Firdaus tu.. kalau akulah. Confirm terus baik demam. Kau ni, dah baik belum?,”
Aku mencebik.
“Makin demam adalah,”aku menjawab tanpa membuka mata. Sharifah tergelak.

No comments:

Post a Comment