Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 6

DI mejaku, aku buat-buat sibuk.

Renungan tajam Sharifah,

kucuba buat tidak tahu. Aku

tahu Sharifah masih tidak berpuas hati denganku. Sejak dua

hari lalu. Sejak kuceritakan tentang keterlupaan janjiku pada

Charming. Padahal aku memang tidak sengaja. Memang

betul-betul lupa. Takkan dia tak boleh terima langsung

alasanku itu? Alamak, dia datanglah. Aku cepat-cepat

membuka fail Purchasing. Buat-buat sibuk meneliti senarai

creditors. Sharifah memeluk tubuh di hadapanku. Tercegat

bagai bos nak marah staf bawahan. Perlahan aku mengangkat

muka.

“Dah call belum?” soalnya tanpa memberi salam.

Aku bersandar ke kerusi. “Kan aku dah call hari tu.

Dia off handphone dia. Nak buat macam mana? Dia tak

seriuslah tu.”

“Itu hari Sabtu lepas, sekarang dah Isnin. Call la

dia.”

Aku termenung. Mencari-cari akal untuk mengelak

daripada terpaksa akur pada arahan Sharifah. Tatkala itu juga

pandanganku berlaga dengan wajah Encik Firdaus yang

serius.

Aku melihat jam di dinding. Hampir sebelas pagi.

Lambat pula Encik Firdaus masuk ke pejabat hari ini. Muka

pun serius semacam. Takut pula aku tengok. Sudahnya,

pandanganku segera kualihkan, menghadap wajah Sharifah

yang tidak begitu ceria hari ini. Pun serius juga. Agaknya hari

ni, hari muka serius sedunia kut. Aku tersengih. Kelakar

dengan lawakku sendiri.

“Diya! I’m talking to you. Kau dah call dia belum?”

soal Sharifah dengan suara sedikit tinggi.

Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Apalah

yang hendak kukatakan pada gadis ini?

“Aku rasalah, dia ni mesti dah kahwin. Yalah… cuba

kau fikir, kenapa dia off telefon? Pasal tukan weekend. Dia

mesti spend time dengan famili dia. Tak nak terkantoilah tu.

Betul tak apa aku cakap? Dia tu cuma nak permainkan aku

aja!” Akhirnya aku mendapat idea paling logik untuk

diberikan pada Sharifah. Untuk mengelak daripada arahan

Sharifah.

“Banyaklah kau punya kahwin. Berapa kali kau call

dia?”

Perlahan aku mengangkat jari telunjuk.

Menunjukkan isyarat satu bersama senyuman kecut. Sharifah

ni, kalau dah marah, takut pula aku tengok.

“Sekali? Hari Sabtu tu ajalah kau call dia? Lepas tu?”

“Aku call dia off. Jadi takkan aku nak call lagi. Dia

tak nak diganggulah tu. Mesti dia dengan anak isteri dia tu.

Dia berbahagia di sana, kau marah-marah aku kat sini. Tak

adil tahu tak?”

“Yalah. Kau sepatutnya call dia. Minta maaf.

Masalahnya kau dah janji dengan dia. Jadi, kau tak patutlah

buat dia macam tu.”

“Aku dah call kan? Lagipun aku bukan sengaja.

Memang aku terlupalah. Aku sembang dengan mak aku

dekat dua jam tau. Mana aku tak lupa. Bukan salah aku. Dia

pun tak ada telefon kau, tanyakan pasal aku. Itu

menunjukkan yang dia memang tak serius dengan aku. Yang

kau pula, janganlah marah aku sampai macam ni sekali.

Kaukan kawan aku. Bukan kawan Si Charming tu.”

Sharifah mengeluh perlahan. Mungkin amarahnya

sudah sedikit kendur.

“Ego juga kau ni ya? Tak nak beralah. Kalau macam

ni, aku pun tak tahu nak cakap apalah. Suka hati kaulah Diya.

Janji kau bahagia!” katanya macam orang merajuk.

Aku tersengih. Mungkin betul kata-kata Sharifah

itu. Berat hatiku untuk membuka langkah pertama.

Sebenarnya bukan aku ego. Tapi, aku malu.

“Rancak nampak. Tak ada kerja ke?”

Teguran itu membuatkan aku dan Sharifah samasama

terkejut. Encik Firdaus tercegat di belakang kami. Sejak

bila pula dia di situ? Tadi aku tengok sedang berbual dengan

Mira. Aku tersengih. Sharifah pun sama. Alamak! Kantoi

dengan bos la…

“Ada Encik Firdaus. Tapi, semua dah siap,” jawab

Sharifah sambil tersenyum panjang.

Encik Firdaus turut tersenyum.

Aik! Tadi bukan main serius lagi mukanya. Bercakap

dengan Mira, sikit pun tak senyum. Sekarang, bukan main

manis pula senyumannya. Pelik betullah bos aku ni. Tapi,

kalau dia senyum macam ni selalukan, bagus. Ceria sikit

pejabat ni. Aku tersenyum dalam diam.

“Yes, Diya? Anything to share?” soal Encik Firdaus

sambil menikam mataku dengan renungannya yang redup.

Aduhai, lupa sekejap aku pada Charming. Aku tersenyum

sambil menggeleng. Apalah hati ni. Cepat sangat tergugat. Hi

hi hi.

tentang cinta yang perlahan-lahan melukakan hatiku

No comments:

Post a Comment