Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 5

“Dah tu, sampai bila-bila pun kau tak nak bercinta?

Tak nak kahwin? Kau ni,” bicara Sharifah terhenti di situ.

Telefon bimbitnya yang menjerit memaksa dia mematikan

bicara.

Sharifah bangkit. Menuju ke meja komputer.

Telefon bimbit di sebelah keyboard dicapai. Senyum mekar di

bibirnya.

Aku turut tersenyum. Buah hati telefonlah tu!

Sharifah berlari ke arahku dengan lagak riang yang agak luar

biasa. Membuat aku dijentik rasa resah. Resah melihat

keriangan teman karibku itu. Janganlah keriangan itu

membawa berita ngeri buatku.

“Charming call. Dia nak cakap dengan kaulah!”

Hampir terloncat aku di sofa. Mampus! Kan betul

telahanku. Memang berita ngeri! Mana aku nak menyorok ni?

Tak nak! Aku tak nak cakap dengan dia!

Sharifah menghulurkan telefonnya.

Aku menggeleng laju. Gila!

“Jawablah! He’s on the line ni.”

“Cakap ajalah aku dah tidur,” ujarku perlahan sambil

bangkit dari sofa. Aku mesti masuk ke bilik. Menyorok

daripada Sharifah, juga Charming. Walaupun aku tahu

Charming memang tidak akan nampak aku di situ.

“Dah! Menggelabah pulak! Jawab ajalah.”

Aku jegilkan mata pada Sharifah. Kurang asam

punya budak. Ada ke cakap macam tu. Kalau Charming

dengar, malulah aku.

Sharifah menghulurkan telefonnya sekali lagi.

Dan sekali lagi jugalah aku menggeleng laju. Apa

aku nak cakap dengan dia? Mesti nanti macam orang bodoh.

Sharifah mengeluh geram. Sudahnya dia mencapai

tanganku. Telefon diletakkan di atas tapak tanganku.

“Jawab!” arahnya bagai mak orang.

Aku ternganga. Habislah aku kali ni.

Sharifah berlalu semula ke komputer, meninggalkan

aku bersama telefonnya dan Charming di hujung talian.

Bagai tidak percaya, insan yang sedang menunggu aku

menjawab panggilan saat ini adalah Charming. Dalam

gugup, telefon aku lekapkan ke telinga. Debar di dada hanya

Tuhan sahaja yang tahu. Silap-silap boleh bisu aku malam ni.

“Helo…”

Aku terduduk. Bagai mahu luruh jantung

mendengar suara itu. Buat kali pertama aku mendengar

suara lelaki yang aku puja. Dalam terpaksa aku harus akui,

indahnya perasaan ini. Walaupun aku berusaha untuk

membuang nama lelaki itu, namun perasaan ini terlalu indah

untuk aku singkirkan begitu sahaja. Kelu. Sungguh aku kelu

mendengar suara itu. Bergetar perasaanku.

“Helo. Ada orang ke tak ni?”

Bibirku bergetar. Haruskah aku menjawab?

“You? Ada ke tu?”

“Ada!” Cepat bibirku menjawab. Cepat juga

tanganku menutup mulut. Kantoi! Maknanya, kenalah aku

teruskan perbualan ini. Apa yang hendak dibualkan?

“Apa yang menggelabah sangat?” soalnya dengan

suara yang cukup merdu di telingaku. Argh! Malunya... kan

dah cakap, dia dengar.

“Errr… tak ada apalah. Tak ada apa-apa…”

Terdengar gelak halus yang membuat jantungku

makin kencang berdegup. Tiba-tiba wajahku terasa

membahang. Entah kenapa suasana yang dingin tadi, tibatiba

bertukar hangat. Panas. Mungkinkah disebabkan

degupan jantungku yang terlalu kencang ini?

“You dapat e-mel I tu?”

“Dapat. Terima kasih,” jawabku malu-malu.

“Terima kasih aja?”

Aku terpaku lagi. Itu sajalah. Aku nak cakap apa

lagi? Cakap lebih-lebih karang, buat aku malu sendiri aja.

Entah-entah lirik lagu tu, cuma untuk menyindir aku. Tak

mungkin perasaannya begitu terhadapku. Kalau aku…

betullah. Aku rasa aku ni, dah tahap jatuh cinta!

“About that words, I serius. I tak main-main.”

Gulp! Biar betul! Macam mana dia tahu apa yang

sedang bermain di kepalaku ini? Dan, betul ke dia serius?

Sudahnya aku tergelak. Gelak sumbang.

“Kenapa lama offline? You tahu I cari youkan? Balas

dendam ya? Atau merajuk?”

“Tak adalah. Busy sikit sekarang ni. Tak ada masa,”

bohongku dengan nada tenang. Harap-harap memang

kedengaran tenanglah.

“Macam bohong aja…”

“Betul. Tak bohong. Sibuk sikit.”

“I call you? Give me your number!”

“Phone I tengah chargelah. Dalam bilik,” bohongku

laju.

“Macam-macam alasan you ya? Nak jumpa, tak nak.

Nak call, tak boleh. Nak YM pulak, busy…” kedengaran suara

di sana mengeluh.

Aku tersengih. Mendapat sedikit keselesaan untuk

menyambung bicara dengan Charming. Dia yang bertanya.

Jadi, kerjaku cuma jawab soalan. Tak payah nak pecah kepala

fikir idea nak berborak. Dengan santai aku bersandar ke sofa.

“Just give me the number. I’ll call. Tak seronoklah

pakai phone kawan you. Entah-entah dia pun tengah tunggu

panggilan.”

“Errr… I tak hafal nombor I. Tak apalah. Dia tak

kisah. Lagipun dia tengah layan YM dengan boyfriend dia.”



“Alasan. Tapi, sebenarnya you tak nak bagikan? Tak

apa… I akan cuba sampai berjaya. Sebab I rasa, you ni, is the

one for me. So, I’ll try sampai berjaya.”

Aku tergelak lagi. Yalah tu! Janganlah kau

permainkan perasaan ini wahai lelaki.

“Miss call I. Lepas tu I call you. Please… jangan ada

alasan lagi.”

“Okey!” Bagai dipukau aku menjawab.

“Now!”

“Errr... kejap!” Aku mula menggelabah. Kesilapan

besar. Bagaimana aku boleh tersilap cakap?

“I tunggu ni. Okey?”

“Okey…”

Talian terputus. Dan aku termangu sendiri. Perlukah

aku memberi nombor telefonku? Kalau dia cuma ingin

mempermainkan perasaanku, bagaimana? Telefon Sharifah

kuletakkan di atas meja. Dan, deringan telefon bimbitku

menarik perhatian. Segera kucapai. Mak! Sukanya hati. Dan

aku menjawab panggilan itu sehingga kulupa janjiku pada

seseorang..........


continued..

tentang cinta yang perlahan-lahan melukakan hatiku

No comments:

Post a Comment