Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 12

Mendengar namaku disebut, aku mengangkat
muka. Aku tersenyum kecil pada Encik Firdaus. Hakikatnya,
baru hari ini aku bertentang mata semula dengan Encik
Firdaus. Dua hari aku mengelak daripada bertemu
dengannnya. Sebabnya, malu belum surut di hati ini.
“Oh… so, you dah lunch ke Joe?”
“Nak pergi la ni. Jom, Dam!” Johan bersuara sambil
mengajak Damodar.
“Diya? Dah lunch?”
“Dah,” bohongku sepatah. Laju pula tu meluncur
dari bibir.
Encik Firdaus memandang dengan pandangan tidak
percaya.
Aku tersengih. Bagaimana dia mahu percaya?
Lunch time baru bermula, aku boleh cakap sudah makan
tengah hari. Kalau cakap ‘belum kenyang lagi’ bolehlah
diterima. Lantaklah! Dah terlajak kata, mana boleh diundurundur.
Buat muka sardin sudahlah depan bos handsome ni.
“Dahi awak tu… merahnya tak hilang lagi ya?”
Encik Firdaus bertanya sambil sedikit menunduk. Memerhati
dahiku dengan lebih dekat.
Jari-jemariku cepat-cepat menutup dahi. Ish! Encik
Firdaus ni, boleh perasan pula dia. Malunya aku. Dalam
berdebar dan malu, aku tidak tahu wajahku bertukar ke
warna apa. Entah-entah warna hijau tak? Lebih-lebih lagi saat
itu juga mata Johan dan Damodar turut melekat di dahiku.
Melihat tingkah kalutku, barangkali, Encik Firdaus
tersenyum lebar. Hmmm… bergayanya senyuman dia. Dan
aku… aku pandang ke bawah meja.
“Balik tuam dahi tu.”

Aku cuma pamerkan sebaris gigi yang tersusun rapi
buat Encik Firdaus.
Lelaki itu pula mengangkat kening sebagai balasan.
Membuat jantungku tiba-tiba berdegup kencang.
Dan saat itu juga, aku terpandang wajah Johan yang sedikit
berubah. Perlahan-lahan dia mengatur langkah.
“Joe, awak makan kat mana?”
“Kat luar Encik Firdaus. Dengan Dam ni.”
“Jomlah. Pergi dengan saya sekali. Saya pun nak
keluar lunch ni.”
“Eh, tak apalah…”
“Ikut ajalah. You pun Damodar. Girls? How about
you?”
Aku cukup laju mengeleng dan Sharifah pula, turut
menggeleng perlahan apabila melihat gelenganku.
Encik Firdaus tersenyum kecil.
“Nak buat macam mana, orang tak sudi. Jomlah
kita pergi,” ujarnya sambil mengatur langkah.
Johan dan Damodar menyusul di belakang.
“Jangan lupa tu…” Encik Firdaus sempat berhenti
di pintu utama pejabat sambil berpaling menunjukkan
dahinya. “Tuam selalu!”
Aku tersengih lagi.
Encik Firdaus tersenyum sambil berlalu.
“Kau ni, kalau tak… boleh makan free. Mesti
tempat best-best tu dia orang pergi makan,” Sharifah
menyuarakan ketidakpuasan hatinya sebaik sahaja ketiga-tiga
lelaki itu hilang di mata.
Aku kerutkan kening. Ada ke marah aku pulak!

“Kau nak ikut, ikut aja la. Aku tak larang pun!”
tukasku bersahaja.
“Yalah. Aku sorang perempuan, seganlah…”
Aku tersenyum sambil mengangkat punggung.
Window Charming sudah lama menyepi. Pasti lelaki itu
sudah tiada. Perlahan aku menutup Window itu.
“Jomlah!”
“Pergi mana?”
“Makanlah. Aku belanja. Tapi, kat kantin ajalah.”
Sharifah tersengih.
“Okey... no hal! Ini yang aku tunggu-tunggu ni.”
“Memanglah aku belanja… tapi kau yang bayar,”
ujarku bersama gelak jahat.
Sharifah mendengus marah.
Dan aku menyambung gelakku sambil berlalu.
“You girls… nak ke mana tu?”
Langkahku terhenti serta-merta. Buk!
“Adoi!!!” Sharifah menjerit sakit.
Aku tergelak. Walau ada rasa sakit di belakangku,
dek dilanggar oleh Sharifah, namun rasa lucu lebih ketara di
hatiku.
“Kau nikan… nak berhenti tak reti-reti nak bagi
signal ke?” marahnya sambil menggosok hidungnya.
“Kau ikut dekat sangat,” ujarku masih lagi bersama
gelak lucu.
“You ni, Adiya… suka berhenti mengejut macam ni
ya? Patutlah hari tu boleh accident dengan bos.”
“Betullah... sakit hidung aku tau!”

Aku mengulum senyum. Cuba membuang rasa geli
hati.
Sharifah masih menggosok hidungnya.
Kak Lisa tersenyum kecil.
“You all nak ke mana ni?” tanya Kak Lisa.
“Lunch,” jawabku sepatah.
“Ikut... I belanja. There’s something I nak discuss
dengan you, Adiya.”
Ha? Kak Lisa nak bincang sesuatu denganku? Apa
dia? Macam serius saja nadanya. Ini yang buat aku jadi seram
sejuk ni. Darah gemuruhlah katakan.
“Hal apa kak? Encik Firdaus nak meminang Diya?”
“Hey!” Aku terjerit tiba-tiba tatkala mendengar
soalan Sharifah. Terkejut dengan soalan berani mati gadis itu.
Budak ni, memang nak kena cili mulut ni.
Kak Lisa tergelak mendengar soalan itu. Atau… dia
tergelak melihat aku yang terkejut tahap cimpanzi itu?
Entahlah… aku tak tahu. Yang penting, tiba-tiba aku dilanda
rasa ingin tahu.
“Lebih kurang macam tu la,” balas Kak Lisa
bersahaja.
Aku ternganga. Memang suspen ni. Sharifah? Tak
usah ceritalah... Dia yang terlebih suspen!
“Jom!” ajak Kak Lisa sekali lagi.
“Okey…okey… jom Diya!” sampuk Sharifah sambil
menarik tanganku.
Aku cuma menurut dengan perasaan yang serba
tidak kena. Pandai betul Kak Lisa buat aku nervous. Nervous
tahap cipan ni.

tentang cinta yang perlahan-lahan melukakan hatiku

No comments:

Post a Comment