Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 7

“Tak ada apa-apalah encik,” sangkalku.

“Orang… kalau senyum sorang-sorang, there’s

must be something. Adalah yang buat hati senang tu ya?”

Aku cuma tersengih.

Encik Firdaus pula menyambung senyum sebelum

berlalu.

“Berborak boleh. Tapi, kerja kena jalan tau.” Dalam

lembut, sempat dia bahasakan aku dan Sharifah.

Hampeh betul! Aku mencebik.

Sharifah pula tersengih.

“Ini semua kau punya pasal. Kau ajak aku sembang

pasal Charming time kerja macam ni, kenapa?” ujarku setelah

bayang Encik Firdaus menghilang.

Sharifah tergelak kecil sambil berlalu ke mejanya.

“Tapi, aku peliklah. Semenjak dua menjak ni, dia

selalu muncul tiba-tiba kat belakang kau. Kenapa ya?” soal

Sharifah sambil memandangku hairan.

“Kau nak aku jawab ke soalan tu?”

Sharifah mengangguk.

Baru mahu membuka mulut, tiba-tiba Window

kesayanganku muncul di skrin komputer. Mana satu nak buat

dulu ni? Jawab soalan Sharifah atau baca pesanan Charming?



“Kenapa?” soal Sharifah sekali lagi.

Aku berpaling padanya.

“Kau tahu tak suara kau tu, sampai pak guard kat

guard house tu pun boleh dengar tahu tak? Mahu dia tak

datang senyap-senyap macam tu. Nasib baik dia sound dalam

lembut. Kalau tak, buat malu aja tau.”

“Ya ke? Aku rasa suara aku tak ada la kuat sangat…”

“Kau yang perasan suara kau tak kuat. Padahal satu

office ni boleh dengar suara kau yang merdu tu.”

Sharifah termangu seketika. Aku tersenyum

melihat gelagat Sharifah yang sedikit blur. Suka aku lihat

wajah dia macam tu. Cute. Kemudian mataku teralih ke

Window Charming.

Charming: Hai sayang… I dapat message U. Sorry I

memang offline kalau weekend.

Aku termangu sambil menongkat dagu.

Mungkinkah betul telahanku tadi? Entah-entah dia dah

kahwin. Sebab tu dia matikan telefon dan sebab itu jugalah

dia tidak melayari YM. Hatiku tiba-tiba jadi tidak enak. Apa

akan jadi kalau aku jatuh cinta pada suami orang. Tidak

mungkin! Aku tidak mahu bercinta dengan suami orang.

Charming: I spend masa untuk mummy I. Tak

boleh buat benda lain. Weekend is just for her.

Yelah tu! Untuk mummy ke untuk isteri? hatiku

berdetik tiba-tiba.

Charming: I belum kahwin la. Tahu apa ada dalam

kepala U tu. Sebab belum kahwin la, masa weekend cuma

untuk dia.

Wajahku terasa membahang. Dia tahu apa yang aku

fikir? Dia ni, orang ke hantu? Ini yang buat aku seriau ni.



Charming: U? Ada ke tak tu?

Ugly Betty: Ada.

Charming: Naper diam?

Ugly Betty: Tak ada apa-apalah!

Charming: Kata nak miss call. Tak ada pun...

Ugly Betty: Kan I dah minta maaf. Tak sengaja. I

betul-betul lupa.

Charming: Lupa? Bergayut dengan pakwe ke?

Ugly Betty: Mak I la. Lepas I cakap dengan U, mak I

call. Sembang dengan dia sampai dua jam lebih. Lepas tu,

terus lupa. So sorry!

Charming: Tak apa. But U know something?

Ugly Betty: ?

Charming: Lepas I cakap ngan U mlm tu, I got one

miss call. I thought it was U.

Aku senyum. Siapalah yang miss call tu? Rasa

kurang senang tiba-tiba menyelinap di hati. Ada rasa marah

pada orang yang buat miss call tu. Cemburu ke ni? Ish!

Takkanlah.

Ugly Betty: Then?

Charming: I returned the call. And, it was a

disaster, U know…

Keningku berkerut. Disaster? Macam teruk saja

bunyinya. Apa yang disaster tu? Jemariku pantas menaip.

Ugly Betty: Disaster?

Charming: Ya. Rupa-rupanya pompuan Indon.

Salah nombor. Satu malam dia ganggu I. Lastly, I switched

off my phone.



Oh… Patutlah aku telefon tidak dapat. Takutkan

perempuan Indon rupanya. Aku tergelak kecil. Penakut juga

orangnya.

Charming: Apa gelak2?

Jemari segera melekap di bibirku. Misteri betullah

dia ni. Macam tahu semua yang aku rasa. Macam tahu semua

yang aku buat. Menakutkan betul!

Ugly Betty: Patutlah saya call tak dapat.

Charming: Berapa kali U call? Bila?

Ugly Betty: Ada la. Tapi, U off.

Charming: I off malam tu jer. Lepas tu I on my

handphone.

Ugly Betty: Hi hi hi...

Charming: Sekali cuba saja ye? Lepas tu, terus

diam. Tak tunjuk efforts yang baik pun nak kawan ngan I.

Tapi, tak apa... I x kisah. Sebab I akan tunggu U sampai U sudi

nak keluar ngan I... & sampai U sudi terima I sebagai teman

hidup U.

Ugly Betty: Yelah tu. Entah2 U ni dah ada gf. Saja

nak main2kan I.

Charming: Terserah pada U. Tapi, I’m very sure

about my feeling.

Aku tersenyum sendiri. Yalah tu. Susah pula hendak

percaya. Tapi, dalam tak percaya itu jugalah hatiku tergoda.

Dalam tak percaya itu jugalah, aku asyik membuai perasaan.

Charming: So, bila kita nak jumpa?

Aku kecut. Keasyikan tadi hilang tiba-tiba.

Kenapalah soalan ini yang diulang-ulang? Kalau tidak jumpa

tidak boleh ke? Aku senang berkawan dengan cara ini. Aku

lebih senang kalau tidak perlu bertemu dengannya. Aku lebih

selesa berhubung tanpa mengenalinya. Itu lebih membuat

aku berasa selamat. Bimbang untuk rapat dengan lelaki.

Bimbang nanti berulang peristiwa hitam yang hampir

menggelapkan hidupku. Yang membuat aku serik untuk

mengenali insan bergelar lelaki. Tapi, kenapa dengan

Charming, hatiku boleh lembut. Mungkinkah kerana aku

cuma mengenalinya di dunia maya? Mungkinkah itu

sebabnya?

Charming: Setiap kali tanya soalan ni, mesti xde

reply.

Ugly Betty: Hmmm... Tengoklah dulu.

Charming: I x kisah. U ambiklah sebanyak mana

masa yang U nak. I boleh tunggu.

Aku tersenyum kecil. Betul ke dia sanggup tunggu?

Mana ada lelaki macam tu di dalam dunia ini? Sanggup

tunggu perempuan yang dia sendiri tidak pernah jumpa dan

tidak pernah kenal.

Charming: K la. I ada meeting pas ni. Gtg. Next

time kita sambung. Tapi, jangan lupa call malam ni. I tunggu.

And, make sure U x lupa lagi.

Ugly Betty: Insya-Allah.

Charming: I tunggu. Bye.

Ugly Betty: K.

Aku termenung. Nampaknya malam ni, aku tidak

boleh lagi mungkir janji. Window milik Charming aku tutup

perlahan. Perlahan juga aku mula menongkat dagu. Mula

melayan perasaan.

Hish! Tak boleh berangan di sini. Banyak lagi kerja

lain yang harus diselesaikan. Nak layan perasaan, tunggu



sampai rumah. Di sini, tempat kerja. Aku menghela nafas.

Mencari semangat baru untuk meneruskan kerja. Terputus

bicara dengan Charming pasti buat aku hilang semangat.

Kalau boleh aku ingin berbicara dengannya sehingga ke

akhirnya. Tapi tukan mustahil.

“Aik, lain macam aja? Tiba-tiba hilang semangat.

Monyok aja aku tengok. Kenapa?” Sharifah bertanya tibatiba.

Aku sengih. Ketara sangatkah perubahan wajahku?

“Tadi Charming online.”

“Okey la tu. Dia cakap apa?”

“Dia tak marah pun. Malam ni dia suruh aku call

dia,” ceritaku bersama senyuman yang meleret.

“Amboi! Bukan main panjang senyum. Suka hatilah

tu. Kali pertama aku tengok kau senyum bila cakap pasal

lelaki. Bertuah betul Charming tu ya. Macam manalah

agaknya orang yang dah berjaya mencuri hati Adiya Fatiha

ni?”

tentang cinta yang perlahan-lahan melukakan hatiku

No comments:

Post a Comment