Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 29

Chapter 23
Perlahan aku letakkan sikat di atas meja solek. Menatap wajah di cermin buat kali terakhir sebelum aku bergerak ke katil. Termenung di birai katil untuk seketika. Tiba-tiba aku teringatkan Abang Kamal. Tanpa sedar, jemariku menarik laci kecil di sebelah katilku. Perlahan mengeluarkan hadiah hari jadi pemberian Abang Kamal. Ketukan yang bertalu, membatalkan niat untuk membuka kotak itu. Sebelum di beri kebenaran, kepala Sharifah sudah terjengul di pintu.
"Boleh aku masuk?"
"Kepala kau dah masuk pun,"ujarku sambil bersandar di kepala katil. Sharifah tersengih. Tanpa disuruh dia terus melangkah masuk.
"Takkan dah nak tidur kot?,"
"Tak adalah. Baru lepas mandi. Nak rehat-rehat kejap,"
Sharifah terus merebahkan badan ke katilku. Meniarap sambil menongkat dagu.
"Apa kau buat dengan hadiah Abang Kamal tu? Kau nak pakai ke?,"
Aku menggeleng perlahan.
"Mak kau apa khabar?,"
"Baik. Dia kirim salam kat kau,"
"Waalaikumussalam,"
"Kenapa ni?,"soal Sharifah sambil memandang wajahku.
"Tiba-tiba aku teringatkan Abang Kamal,"jawabku jujur.
"Hah? Ada sesuatu yang berlaku ke?,"soalnya bersama muka penyibuk yang dibuat-buat.
"Kau ni. Cuba jangan buat muka macam tu. Buruk. Tahu tak?,"
Sharifah tersengih.
"Yelah. Cakaplah. Apa yang dah berlaku. Kau janji semalam nak story something kat aku,"
"Abang Kamal,"
"Abang Kamal lagi. Kenapa dengan Abang Kamal?,"
"Mak Long aku datang merisik aku,"
"Hah?!,"
Hmm.. dah mulalah si Sharifah ni. Dengan muka terkejutnya dia bangkit dan bersila di hadapanku.
"Dia datang merisik aku,"ulangku sekali lagi.
"Abang Kamal yang suruh?,"
"Mulanya aku ingat Abang Kamal yang suruh. Mak aku pun dah serba salah. Mak Long aku berharap sangat. Aku ingat itulah end of my life. Bengkak mata aku menangis. Aku benggang sangat dengan Abang Kamal masa tu,"
"So, sekarang macam mana? Kau kena bertunang ke dengan Abang Kamal? Charming macam mana? Encik Firdaus macam mana?,"
"Tak adalah. Abang Kamal balik kampung semata-mata nak jumpa dengan aku and explain everything. Salah faham. Nasib baik dia explain kat Mak Long aku. So, merisik tu kira batal,"
"Boleh pulak macam tu? Tak pernah aku dengar berisik pun boleh batal,"
Aku senyum.
"Aku tersentuh bila Abang Kamal buat macam tu. Betullah kata kau. Dia dah banyak berubah. Dia sanggup balik ke Melaka semata-mata nak jumpa aku. Lepas explain segalanya, dia balik Shah Alam semula sebab dia kerja. Apa yang dia buat tu, buat aku jadi terharu,"
Sharifah tersenyum panjang.
"So, sekarang ni, kau dah mula suka kat Abang Kamal pula?,"
"Tak adalah sampai macam tu. But, slowly aku macam boleh lupa perbuatan dia dulu. Mungkin betul kata dia. Dia tak sengaja,"
"Kau tak tanya kenapa dia sanggup bertindak macam tu, dulu?,"
Aku menggeleng.
"Aku sebenarnya tak nak ingat itu semua. Biarlah semuanya jadi kenangan pahit yang tak perlu nak diungkit lagi.
Mungkin ada baiknya kalau aku buka buku baru dengan Abang Kamal. Kan? What do you think?,"
"Bagi aku tak salah. Baguslah daripada kau terus simpan dendam dan membenci dia. Manusia ni, tak lepas daripada melakukan kesilapan. Kita pun, tak ada hak nak menghukum. Sepatutnya kita beri peluang untuk dia berubah. Manusia Diya. Kita pun kadang-kadang ada buat silap kan?,"
Aku diam. Mula memikirkan kata-kata Sharifah. Memang tidak ke mana dendam yang aku simpan untuk Abang Kamal. Dendam itu cuma membuat hati aku terseksa.
"So, apa plan kau sekarang?,"soal Sharifah sambil memandang wajahku. Aku tunduk sambil membuka kotak hadiah Abang Kamal.
"First, aku nak pulangkan hadiah ni,"
"Kata nak berbaik,"
"Memanglah. Tapi, aku tak layak untuk pemberian semahal ni. Seistimewa ini. Mungkin hadiah ini lebih sesuai untuk orang lain,"
Sharifah mengeluh perlahan.
"Suka hati kaulah,"
Aku tersenyum. Kotak hadiah aku tutup dan simpan semula di dalam laci.
"Eh. Kau tak tahu tak?,"tiba-tiba Sharifah bersuara.
"Manalah aku tahu. Kau tak beritahu aku pun,"
Sharifah tergelak.
"Encik Firdauslah,"
"Kenapa dengan Encik Firdaus?,"
"Tiga hari kau cuti, aku tengok dia dah macam kucing hilang anak. Tak tentu arah. Muka pun serius gila. Takut aku nak tegur,"
Aku tersengih. Yalah tu.
"Betul. Kau ingat aku main-main ke?,"Sharifah bersuara dengan muka serius. Barangkali dia tahu senyuman tidak percaya aku. Aku cuti, apa kena mengena dengan Encik Firdaus? Kalau ada pun, barangkali dia akan jadi sibuk sedikit tanpa aku. Barangkali itu jugalah yang menyebabkan dia jadi kelam kabut. Maklumlah, Lisa sudah pun berangkat ke Sarawak. Aku pula cuti.
"Dia sibuklah tu. Kau ni, cepat sangat fikir yang bukan-bukan,"aku bersuara sambil mencapai telefon bimbitku. Menunggu kalau-kalau Charming akan menelefonku.
"Tersengih-sengih depan phone tu, tunggu call lah tu,"
"Kenapa? Jeleous?,"soalku menyakat. Sharifah mencebik.
"Pasal Charming pula kenapa? Apasal kau gaduh dengan dia? Kau yang bergaduh, aku yang sibuk jadi operator. Kau tahu tak? Sekejap dia call aku. Sekejap dia call aku. Susah hati betul dia,"
Aku tersenyum.
"Panjang ceritanya. Malas aku nak cerita. Tak penting pun. Lagipun aku dah baik dengan dia. Kau tahu tak, dia betul-betul call rumah aku. Mak aku yang jawab,"
"Dah tu?,"
"Mana boleh dia nak bercakap dengan aku. Tak lulus penapisan. Kantoi dengan mak aku. Mak aku tanya apa nama anak dara dia, dia tak boleh jawab,"aku bercerita sambil tergelak.
"Yelah. Mana pernah kau beritahu nama kau pada dia. Pelik betul kau dengan Charming ni bercinta. Nama pun tak tahu,"
"Nanti dah jumpa, aku beritahulah nama aku. Aku tanyalah nama dia,"
"So, bila kau nak jumpa dengan dia?,"
"Hmm.. Tak tahu lagi. Dia ada ajak aku pergi candle light dinner,"
"Wow! Romantiknya. So, you say yes?,"
"Tak. Aku tak nak,"
Sharifah mengeluh hampa.
"Kenapa? Kau ni!,"
"Nak mampus pergi keluar dengan dia malam-malam buta? Bahaya oii. Aku tak kenal dia. Memanglah aku yakin dia baik. Tapi, tak salah kita berjaga-jaga kan?

Kalau bukan kita sendiri, siapa lagi nak jaga diri kita? Sekarang ni, ramai orang jahat. Lebih-lebih kat dunia maya macam ni. Lebih banyak yang tak baik daripada yang baik,"
"Oh.. Macam tu pulak fikirnya ya? Masa chatting tak fikir semua tu? Masa duk layan perasaan depan PC, tak ada pula kau fikir risiko tu semua?,"
Aku tersengih.
"Cinta tu kan buta. Apa aku boleh buat,"aku memberi alasan paling klise. Dan, seperti yang aku jangka, Sharifah menerima jawapanku bersama dengan satu cebikan. Aku tergelak halus.
"So, sekarang macam mana? Kau kata kau nak jumpa dia,"
"Well. Mungkin someday. Aku yakin harinya akan tiba. Tapi, hari tu, Charming ada cakap sesuatu. Sesuatu yang buat aku rasa pelik,"
"Pelik? Dia cakap apa?,"soal Sharifah sambil mengerutkan keningnya.
"Dia cakap, sebab dia terlalu cintakan aku, dia terpaksa buat macam ni. Aku tak faham apa maksud dia tu,"
"Kau tak tanya dia?,"
"Tanya. Tapi, dia jawab tak penting. Aku pun malaslah nak desak. Kau pun tahu aku ni bukannya suka desak orang,"
"Pelik juga ya,"
"Ha ah. Pelik kan? I just don’t get it,"
"Cara dia cakap tu, macam lainlah Diya. Sebab terlalu mencintai kau, dia terpaksa buat macam ni? Macam ni.. Apa maksudnya by macam ni tu? Maksud dia, sebab dia terlalu cintakan kau, dia terpaksa chatting dengan kau? Macam tu?,"soal Sharifah dengan nada sedikit hairan.
"Yang aku faham macam tulah,"
"Kalau macam tu, mungkin dia seorang yang kau kenal? Kalau kau tak kenal, mungkin dia kenal kau,"
Aku pandang wajah Sharifah. Menakutkan bunyi hujah Sharifah.
"Takkanlah kot. Kau ni buat aku takutlah,"
"Kemungkinan tu ada kan?,"
"Siapa yang aku kenal yang tahu YM aku? aku tak ada bagi kat sesiapapun selain kau dengan Azman. Yang lain tu, semuanya kawan yang aku tak kenal. Tak mungkinlah,"
"Kawan Azman kot. Mana tahu Azman ada bagi YM kau dekat kawan dia?,"
Aku pandang wajah Sharifah. Kalau bab syak yang bukan-bukan dekat teman lelaki, memang Sharifahlah orangnya.
"Kau kata orang tu kenal aku. Mana ada kawan Azman kat Johor sana yang aku kenal? Kau ni..,"
"Mana tahu Azman ada tunjuk gambar kau kat kawan dia tu?,"
Aku tergelak kecil. Lucu dengan sikap Sharifah.
"Kau punya imaginasi memang betul-betul hebatlah Sherry,"
Sharifah mendengus apabila melihat aku tidak yakin pada hujahnya.
"Aku call Azman. Aku tanya dia. Nak?,"
Bulat mata aku memandang Sharifah.
"Jangan nak mengarut. Elok Azman tak tahu, kau nak pergi beritahu dia? Tak naklah aku. Malulah aku kalau dia tahu aku bercinta kat internet. Jangan nak mengada-ngada tanya Azman,"
"Dah tu? Kau nak diam je? Kalau betul tekaan aku, macam mana?,"
"Aku yakin tekaan kau salah. Sudah. Jangan mengarut lagi. Nanti, dah elok semangat aku berkobar-kobar nak jumpa Charming, tiba-tiba hilang semua semangat tu. Kau ni, bab menakutkan aku, memang pakar betul ya?,"
"Aku bukan menakutkan. Aku buat andaian saja. Kau juga yang cakap kau pelik dengan kata-kata dia tu kan?,"
"Memanglah aku pelik. Tapi, janganlah kau karang karangan misteri sampai macam ni sekali,"
"Orang serius, dia kata karangan pula,"Sharifah bersuara dengan nada tidak puas hati. Aku senyum sambil menaip sesuatu pada telefon bimbitku. Menghantar pesanan ringkas kepada Charming.
"Sudahlah tu. Aku yakin Charming ni bukan kawan Azmanlah. Charming tinggal kat Petaling Jaya. Bukan kat Johor,"
"Dekat sangat dengan Shah Alam. Buat apa tunggu lama-lama? Kau telefon jelah dia. Ajak jumpa. Tak sampai sejam pun kalau dia nak ke sini. Kau tak pernah cakap dengan aku pun yang Charming tu orang sini,"
"Aku tak pernah tanya, macam mana aku nak beritahu kau. Cuma semalam je kami bercakap pasal ni,"
"Hmm.. Oklah tu. Ada perkembangan yang baik tu. Mula-mula tanya tinggal kat mana. Lepas tu jumpa pulak. Aku doakan Charming ni, memang Mr Right kau. Sebab, kalau tak, aku rasa kau mesti frust menonggeng,"
Aku tersenyum. Harap-harap begitulah. Sebab, aku sudah serahkan segala perasanku pada dia. Andai aku kecewa, tidak dapat aku bayangkan apa yang akan terjadi padaku. Mintalah dijauhkan. Perasaan seindah ini tidak sanggup untuk aku lepaskan begitu sahaja.

No comments:

Post a Comment