Friday, February 25, 2011

biarlah ym berbicara chapter 33....38

Chapter 33
“Kenapa ni?,”
Aku diam. Encik Firdaus berpaling. Pandang wajahku. Aku membuang pandang. Rasa marah masih belum hilang lagi. Rupa-rupanya Encik Firdaus tipu aku.
“Aunty nak jumpa Diya? Mana ada?,”
Aku ternganga.
“Tapi…,”
Puan Junaidah tersenyum padaku. Aku sedikit teragak-agak untuk bersuara.
“Tapi Encik Firdaus cakap..,”
“Alaa. Tak apalah mana-mana pun. Kalau Diya datang sini pun, apa salahnya kan? Aunty pun suka dengan Diya. Cuma satu je yang kena improve sikit,”
Keningku terangkat. Apa yang Puan Junaidah cuba suarakan?
“Belajar masak,”Puan Junaidah bersuara sambil tersenyum panjang.
Aku tersengih malu. Wajah terasa membahang. Tiba-tiba aku teringat pesanan Sharifah malam tadi. Juga teringat bebelan ibuku selama ini. Memang selepas ini, aku mesti belajar memasak. Malu rupanya apabila orang tahu kita tidak tahu memasak. Lebih malu apabila Mia menghidangkan kek coklat yang lazat hasil air tangannya sendiri. Mia pun mahir memasak. Aku? Terasa diri semakin kecil kalau hendak dibandingkan dengan Mia. Lebih kecil rasanya diri ini apabila aku melihat Encik Firdaus begitu berselera menikmati kek coklat buatan Mia. Rupa-rupanya selera aku dan Encik Firdaus sama. Hantu kek coklat.
“Selalulah datang ke sini. Aunty ajar Diya masak. Masak masakan kegemaran Fir,”Puan Junaidah begitu mesra mempelawa aku menjadi anak muridnya. Aku tersenyum malu.
“Jadi, betullah aunty tak ada hal penting nak jumpa saya ya?,”
Lain topic yang Puan Junaidah bualkan, lain pula soalan yang keluar dari mulutku. Mungkin sebab kepalaku terlalu memikirkan tentang itu. Mataku tajam merenung ke arah Encik Firdaus yang sibuk membantu Mia memanggang ayam dan daging. Siaplah Encik Firdaus selepas ini. Meamng aku akan marah dia. Bos ke.. apa ke.. aku mesti luahkan rasa geram dan marah ini. Aku cukup tidak suka orang yang menipu aku.
“Kenapa Diya tanya macam tu? Diya tak suka datang ke sini ke?,”
“Bukan macam tu,”
Puan Junaidah tersenyum lebar.
“Kalau macam tu, lupakan jelah semua tu. Jom kita menjamu selera. Itu lebih baik, kan?,”
“Tiya!,”
Aku tersentak. Terperanjat dengan suara Encik Fidaus.
“Apa yang awak menungkan tu?,”
Aku menggeleng. Wajahku terus memandang ke hadapan. Diam.
“Kenapa ni?,”
“Tak ada apa-apa,”
“Saya tak percaya. Mesti ada sesuatu yang mengganggu awak ni. Tell me,”
Aku mengeluh panjang.
“Saya kata tak ada apa-apa. Tak ada apa-apalah,”aku bersuara lagi. Kali ini suaraku sedikit meninggi. Membuat aku sendiri terkejut. Bagaimana aku boleh meninggikan suara pada orang atasanku sendiri? Encik Firdaus memandangku tanpa berkelip. Aku tahu dia pun terkejut. Tapi, aku geram. Aku geram apabila dia menipu aku.
“Maaf. Saya tak sengaja,”akhirnya aku bersuara perlahan. Encik Firdaus diam. Aku pandang wajahnya. Matanya kini tidak lagi terarah padaku. Dia tenang mengemudi keretanya. Diam Encik Firdaus membuat aku pula menjadi resah. Tersinggungkah dia, apabila aku tinggikan suara tadi? Merajuk ke dia? Marah ke dia?
“Encik Firdaus.. saya minta maaf ya,”
Diam.
“Saya betul-betul tak sengaja. Saya minta maaf. Minta maaf sangat-sangat,”

Diam lagi. Apa aku hendak buat sekarang? Sepatutnya aku yang membisu. Tetapi, sekarang nampaknya aku yang kena bersuara. Memujuk orang tua merajuk. Tapi, Encik Firdaus, merajuk ke ni?
“Encik Firdaus marahkan saya ke?,”
Encik Firdaus diam lagi. Aku sudah resah di tempat dudukku.
“Saya minta maaf. Encik Firdaus jangan marah ya?,”
Tetap juga diam.
“Janganlah marah saya. Saya tak sengaja. Saya marah sebab Encik Firdaus tipu saya,”aku bersuara resah.
“So, itu sebabnya ya?,”Encik Firdaus bersuara sambil tersenyum lebar. Aku gigit bibir. Geramnya. Dia tipu aku lagi. Aku sangka dia betul-betul marah. Betul-betul merajuk. Rupa-rupanya dia berpura-pura lagi. Sudahnya aku membuang pandang. Encik Firdaus pula, memperlahankan keretanya, membelok masuk ke arah sebuah taman rekreasi. Enjin kereta dimatikan.
“Risau juga awak kalau-kalau saya marah ya?,”
Aku menjeling. Encik Firdaus tergelak kecil.
“Awak tahu tak?,”soalnya tiba-tiba. Aku pandang wajahnya. Tidak menjawab. Cuma menunggu dia menjawab sendiri soalannya itu.
“Mulut awak muncung macam tu, buat awak makin cute,”
Aku palingkan wajah. Sembunyikan wajahku yang tiba-tiba terasa membahang. Bagaimana aku mahu memarahi lelaki ini? Kata-katanya sering membuat marahku tergugat. Sering membuat jantungku berdegup kencang. Sering membuat aku tidak senang duduk.
“Kalau awak nak tarik muncung kat saya sampai bila-bila pun, saya suka. Suka sangat-sangat,”
Argh! Encik Firdaus ni. Sudah-sudahlah buat saya malu macam ni, Encik Firdaus! Hatiku menjerit kuat. Aku resah berada di situ. Tidak tahu di mana harus aku sembunyikan wajahku yang sudah menjadi pelangi ini. Rasanya pelbagai warna yang meyimbah mukaku saat ini.
“Tiya,”
Aku diam. Kaku di situ. Malu untuk aku berpaling memandang wajahnya.
“Tiya,”
“Saya nak balik,”aku bersuara tanpa memandang wajahnya.
“Boleh. Tapi, pandang saya dulu,”
Alaa… Lemahnya aku kalau asyik kena goda macam ni.
“Tiya.. please,”
Dalam enggan aku berpaling. Memandang wajah Encik Firdaus bersama senyum manisnya itu. Dan, Encik Firdaus membalas pandanganku dengan renungannya yang boleh membuat aku pengsan di sini.
“Jomlah,”aku bersuara.
“Pergi mana? Jumpa tok kadi ke?,”
“Encik! Saya seriuslah. Saya nak balik,”
Encik Firdaus tergelak.
“Ok… ok. Kita serius. But, tell me first, awak marah saya, sebab saya tipu awak? Bila saya tipu awak?,”Encik Firdaus bertanya sambil mengerutkan kening.
“Encik cakap mak encik nak jumpa saya. Sebenarnya tak. Kan? Encik tipu kan? Saya paling tak suka orang tipu saya,”
“Oh… Awak tanya mummy ke?,”
Aku mengangguk. Encik Firdaus tersenyum kecil. Perlahan dia membuka pintu kereta.
“Kita cakap kat luar? Not nice duduk macam ni kan? Nanti ada yang datang ketuk cermin pulak. Saya memang nak kahwin dengan awak. Tapi, saya tak nak kahwin free. Saya nak kahwin secara besar-besaran,”dia bersuara sambil berpaling memandangku.
Aku diam. Betul juga. Sekarang ni, kalau nak kena tangkap basah, bukan kira waktu. Siang-siang pun boleh kena tangkap. Aku mengangguk sambil cepat-cepat membuka pintu.
“Takut dia kena kahwin free ya?,”usik Encik Firdaus apabila aku cepat-cepat keluar dari kereta. Aku diam. Malas hendak menjawab. Siapa yang tidak takut? Encik Firdaus bergerak malas keluar dari keretanya. Pintu kereta di tutup perlahan. Dia melangkah ke arahku, kemudian bersandar di kereta. Di sebelahku.
“Saya mengaku, mummy tak suruh pun. Tapi, saya memang nak mummy kenal awak dengan lebih rapat. And, she likes you,”
“Puan Junaidah tu suka kat semua orang,”
Encik Firdaus tergelak kecil.
“Saya harap lepas ni, awak lebih kerap jumpa mummy,”
“Nak buat apa?,”
“Berbaik dengan bakal mak mertua,”
“Encik Firdaus. Rasanya kita dah cakap pasal ni. Kan? Encik Firdaus lupa ke?,”aku bersuara dengan nada sedikit kurang senang.
“Tak. Saya tak lupa. Mungkin Tiya yang lupa,”
Aku kerutkan kening. Aku yang lupa?
“The best man win. And, I’ll try to win. Dah lupa?,”
Aku terdiam lagi mendengar kata-kata Encik Firdaus. Aku ingat kata-kata itu.
“Tapi, itu akan buat saya rasa tak selesa,”akhirnya aku bersuara perlahan.
“Tak selesa sebab hati awak tersentuh kan? Bila hati awak rasa tersentuh, maknanya saya masih ada peluang,,”
Aku mencebik. Perasannya. Dia ingat aku ni, ada hati kat dia ke?
“Buat muka. Buatlah muka depan saya. Tapi, saya tahu dalam hati awak, lain. Betul kan, Tiya?,”
Aku tersengih. Tidak perasan yang dia menyedari aku mencebik mendengar kata-katanya.
“Soal hati ni, mana boleh paksa, Encik Firdaus?,”aku cuba menafikan tekaannya. Kalau betul pun tekaan Encik Firdaus itu, aku mesti nafikan. Agenda Encik Firdaus masih kabur di mataku. Dia sudah memiliki Mia tetapi masih menagih kasih padaku. Hairan. Cukup menghairankan. Tetapi, aku berat hati untuk suarakan kehairanan itu. Dan, seperkara lagi, hati dan cinta aku kini cuma milik Charming.
Milik Charming. Bukan milik Encik Firdaus dan bukan milik Abang Kamal.
“Saya tak pernah paksa pun. Tak ada kan?,”Encik Firdaus bersuara lagi.
“Memanglah Encik Firdaus tak paksa. Tapi…,”
“Saya cuma memujuk saja. Dan saya akan pujuk sampai hati awak lembut,”sampuk Encik Firdaus, sebelum aku sempat menghabiskan kata-kataku.
“Suka hati Encik Firdauslah,”akhirnya aku bersuara sambil memandang wajah Encik Firdaus. Tetapi cuma untuk seketika. Aku tidak kuat untuk menentang renungan Encik Firdaus lama-lama. Ada getar halus yang mengganggu jiwaku. Getar halus yang harus aku buang sejauh mungkin.
“Saya hairanlah,”
Aku mengangkat muka. Bertentang mata sekali lagi dengan Encik Firdaus. Menunggu kata-kata Encik Firdaus yang tergantung. Encik Firdaus pula, tidak terus menyambung bicaranya. Dia diam seketika sambil mengamati wajahku.
“Kenapa susah sangat nak tawan hati awak?,”
Bulat mata aku pandang wajah Encik Firdaus. Mana ada susah? Tak adalah susah sangat. Kalau susah, takkan aku boleh jatuh hati pada Charming.
“Selama ni, tak pernah saya kena reject. Malah, saya yang terpaksa reject dia orang. Tapi, awak ni…first time saya kena reject, tahu tak?,”
Aku menutup mulut. Menahan senyum yang mahu terukir di bibir. Entah kenapa apabila Encik Firdaus menggunakan perkataan ‘reject’ aku teringat pada Johan. Ayat Encik Firdaus sudah hampir sama dengan ayat Johan.
“Kenapa awak senyum?,”
Aku terus buat muka serius.
“Mana ada?,”
Encik Firdaus tersenyum sambil terus memandangku.
“Awak ni unik. Awak tahu tak?,”
“Yalah. Mana ada orang yang sama dalam dunia ni, Encik Firdaus. Kalau dah sama tu, klon namanya,”
“Suka menjawab pun ya,”
Dan, ayat itu. Mengingatkan pula aku pada Charming. Aku tersenyum kecil. Rindu pada Charming tiba-tiba menyelit di hatiku.
“Saya nak baliklah, Encik Firdaus. Boleh kita pergi sekarang?,”aku bersuara tiba-tiba. Tidak sabar untuk pulang ke rumah dan bergayut dengan Charming. Encik Firdaus cuma mengangkat bahu sambil tersenyum tawar.
“As your wish, girl,”dia bersuara lemah. Dan aku pula, cukup laju membuka pintu kereta. Lagi cepat, lagi bagus. Tersenyum panjang aku duduk di tempat duduk penumpang, sambil menunggu Encik Firdaus yang bergerak malas, masuk ke perut kereta.

No comments:

Post a Comment