Thursday, February 3, 2011

biarlah ym berbicara 4

         chapter 4...

AKU termenung di balkoni sambil

mata tertancap pada gelagat

Sharifah yang tersengih sendiri

di hadapan komputer. Leka melayan teman-teman mayanya.

Aku berpaling. Menghadap pada kegelapan malam. Sesekali

melihat panorama malam di Bandar Raya Shah Alam ni,

mendamaikan juga. Bolehlah mendamaikan hati aku yang

tengah bergelora ini. Entah gelora apa yang melanda, aku

pun tak tahu. Gelora rindu ke? Gelora asmara ke? Entahlah…

yang pasti bait-bait puitis lagu yang ditujukan padaku,

melalui e-mel dua hari lalu, betul-betul buat aku jadi angau.

Yang sedihnya aku angau sorang-sorang.

Kad ucapan berisi bahasa puitis lagu Dealova, yang

aku cetak dua hari lalu, kubiarkan sepi di atas meja. Sudah

berpuluh kali kubaca dan sudahnya aku terbuai di dalam

dunia indah yang sementara. Bila terjaga, aku sedar, aku

sedang menyeksa perasaan sendiri. Kejam sungguh perasaan

ini!



Aku ingin menjadi mimpi indah dalam

tidurmu

Aku ingin menjadi sesuatu yang mungkin bisa

kau rindu

Karena langkah merapuh… tanpa dirimu

Karena hati telah letih

Aku ingin menjadi sesuatu

Yang selalu bisa kau sentuh

Aku ingin kau tahu, bahawa aku selalu

memujamu

Tanpamu... sepinya waktu

Merantai hati

Bayangmu seakan-akan

Kau seperti nyanyian dalam hatiku yang

memanggil

Rinduku padamu

Seperti udara yang kuhela… kau selalu ada

Hanya dirimu yang bisa membuatku tenang

Tanpa dirimu aku merasa hilang

Dan sepi.

Aku tersenyum. Sedap juga suara Sharifah ini.

Dalam keasyikan membuai perasaan mendengar lagu yang

kononnya ditujukan khas untukku itu, hatiku berdetik tibatiba.

Aneh mendengar suara riang Sharifah menyanyi lagu

Dealova. Lebih aneh apabila Sharifah seakan ingat

keseluruhan lagu itu. Hebat juga budak ni. Tak sangka dia

hafal lagu tu. Selalunya bukan main susah dia nak hafal lirik

lagu. Aku berpaling, melihat Sharifah menyanyi-nyanyi

sambil memegang kertas yang aku cetak tempoh hari. Tidak!

Aku menjerit sambil berlari ke arah Sharifah.

Sharifah tergelak sambil mengangkat tangan, cuba

menyelamatkan kertas yang berada di tangannya.

“Bagi akulah!”

Sharifah tergelak lagi. Untuk beberapa ketika kami

berebutkan sehelai kertas sebelum akhirnya Sharifah

mengalah. Kertas itu diletakkan di tapak tangan aku. Aku

menarik muncung, sambil bergerak ke sofa dan merebahkan

badan ke situ. Kertas yang sedikit keronyok itu aku pandang.

“Itulah yang rahsia sangat tu ya?” Sharifah bersuara

sambil melabuhkan punggung ke sofa, berhadapan

denganku.

Aku menjeling sekilas.

“Romantiknya dia! Kau tak rasa apa-apa ke masa

baca kata-kata indah tu? Ditujukan khas pada kau pulak tu?

Kalaulah Azman layan aku macam ni… bahagianya aku!”

Aku cuma memandang tingkah Sharifah yang

tergedik-gedik itu. Budak ni, memanglah suka sangat

berangan.

“Diya… aku tanya ni!” Sekali lagi Sharifah bersuara.

Aku mengeluh perlahan. Kalau aku tak rasa apaapa,

takkanlah aku dah jadi angau macam ni, Sharifah oiii.

Kata-kata itu cuma melantun di dalam hatiku. Tidak

kuluahkan pada Sharifah. Sudahnya, aku mencapai kusyen

lalu menutup wajah. Pura-pura tidur. Penat mahu melayan

bicara Sharifah seterusnya. Semuanya nanti pasti berkisar

tentang Si Charming. Kalau boleh aku tidak mahu fikir pun

tentang lelaki itu saat ini. Satu-satunya lelaki maya yang

berjaya mengetuk hati perempuanku. Ingatkan perasaan itu

indah. Rupa-rupanya cukup menyakitkan. Di sebalik rasa

bahagia yang aku rasa sekarang, bagai ada selumbar yang

menyucuk hati. Entah kenapa, tidak pula aku tahu.

“Diya… aku tanya ni, jawablah!” Sharifah bersuara

sambil menarik kusyen yang menutup wajahku.

Aku mengeluh lagi sambil bangkit daripada

berbaring. Wajah Sharifah kutatap untuk seketika.

“Entahlah… aku tak tahulah!” Akhirnya aku

bersuara lemah.

“Laaa… kenapa pulak? Aku cadangkan kau jumpa

aja dengan Charming tu. Nampaknya dia macam serius aja.

Kau cubalah dulu... bukan rugi apa-apa pun. Yang kau takut

sangat dengan lelaki ni, kenapa?”

“Siapa cakap aku takut? Aku tak takutlah. Kau ni,

pandai-pandai aja!”

“Aku yakin Si Charming ni serius dengan kau.

Banyak kali dia YM aku tanyakan kau tau. Tunjuk perasaan

konon! Kau tunjuk perasaan… tapi aku tengok macam

makan hati aja.”

“Kalau aku layan dia, aku lagi makan hati, tahu tak?”

“Kenapa pulak? Senang aja. Dia nak jumpa, kau

pergi ajalah. Bukan buat apa-apa pun. Kalau kau tak berani

pergi sorang, aku boleh temankan. Aku pun nak juga kenal

dengan jejaka yang seromantik ni. Mesti dia tu macam Prince

Charming kan?”

Aku merenung tajam wajah Sharifah. Tinggi pula

imaginasi minah ni.

“And… banyak kali dia call aku tau!” Suara Sharifah

kembali serius.



“Call kau? Apa dia nak?”

“Dia minta nombor telefon kau.”

“Kau bagi tak?”

“Mestilah tak! Pada hal mulut aku ni gatal nak bagi.

Kesian dia Diya… banyak kali dia mintak.”

“Padan muka! Sekarang baru nak menggelabah!

Masa aku terhegeh-hegeh, dia jual mahal. Buat aku ni,

macam hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Aku duk

teringat dia siang malam, tahu tak? Seminggu aku tak lalu

makan. Ada dia kisah? Tak ada pun. Sekarang bila aku belajar

nak lupakan dia, dia buat macam ni pulak. Betul-betul buat

aku rasa terseksa, tahu tak? Sakit hati aku ni, tahu tak?

Pedih…”

“Tahu… tahu… tak payahlah asyik tanya tahu tak…

tahu tak!” Sharifah bersuara separuh bergurau. Barangkali dia

lucu mendengar bicaraku yang berulang-ulang itu.

“Tapi, kan aku dah cakap. Salah kau juga. Jumpa

tak nak. Nombor telefon pun kedekut. Cuba open sikit. Kau

ni, tertutup sangat. Get what I mean?” sambung Sharifah

sedikit serius.

Aku buat muka bodoh sambil menatap skrin

televisyen yang bercerita sendirian.

“Kau nikan... aku tak tahulah nak cakap apa. Nak

kata choosy sangat, masalahnya, senarai boyfriend langsung

tak ada. Nak kata kau tak cantik… cantik. Nak kata tak ada

orang nak… bersepah lelaki yang duk tunggu kau. Tu, Johan

supervisor kat assembly tu, dah setahun tunggu kau.

Sekarang ni pulak, aku tengok Encik Firdaus pun macam ada

apa-apa aja dengan kau. Tu belum masuk budak Bangla

dengan Nepal tu lagi. So, apa lagi yang kau tunggu ha?”



“Entahlah Sherry. Aku takutlah…” jawabku

perlahan. Sudah lama Sharifah tidak menyentuh hal lelaki

denganku.

Sharifah mengeluh. Perlahan dia bergerak

mendekatiku. Memeluk bahuku sambil berdeham.

“Apa yang kau takutkan? Ini lumrah hiduplah.

Kecil, besar, bercinta, berkahwin. Then ada anak. Lepas tu

cucu. Lepas tu, tua. Kau mesti lalui tu semua.”

“Aku takut kalau semuanya sama macam Abang

Kamal.”

Sharifah mengeluh lagi.

“Kau tak boleh samakan semua lelaki dalam dunia

ni, dengan Abang Kamal tu. Tak semua lelaki macam tu la.

Berapa ramai lagi lelaki baik dalam dunia ni. Kenapa kau

asyik duk ingat dia? Buang masa kau aja. Cuba alihkan

perhatian kau pada lelaki lain. Johan ke… Encik Firdaus ke…

Charming ni ke… mesti kau sedar, masih ramai lagi lelaki

baik dalam dunia ni. Percayalah cakap aku!”

“Senanglah kau cakap. Bukan kau lalui semua tu.

Aku tak boleh lupa apa yang dia buat kat aku. Sampai bilabila

pun aku takkan lupa!”

tentang cinta yang perlahan-lahan melukakan hatiku

No comments:

Post a Comment